XBOXCAFE OYUNCU TOPLULUĞU PLATFORMU( www.xboxcafe.com.tr ) 2008 - 2022
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

XBOXCAFE OYUNCU TOPLULUĞU PLATFORMU( www.xboxcafe.com.tr ) 2008 - 2022

Hoşgeldiniz!, Misafir
6125 Gündür yayındayız Toplam Mesajınız: 16777215
 
AnasayfaXboxcafeAramaLatest imagesHtml Deneme AlanıKayıt OlGiriş yap
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
Giriş yap
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Beni hatırla: 
:: Şifremi unuttum
En son konular
» gamestockcity (instagram)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Ptsi Kas. 28, 2022 9:01 pm

» İngilizce Öğreniyorum Ders 5 (Bahar Şahin)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Perş. Kas. 24, 2022 12:22 am

» İngilizce Öğreniyorum Ders 4 (Bahar Şahin)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Perş. Kas. 24, 2022 12:20 am

» İngilizce Öğreniyorum Ders 3 (Bahar Şahin)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Perş. Kas. 24, 2022 12:17 am

» İngilizce Öğreniyorum Ders 2 (Bahar Şahin)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Perş. Kas. 24, 2022 12:14 am

» İngilizce Öğreniyorum Ders 1 (Bahar Şahin)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Perş. Kas. 24, 2022 12:12 am

» P1-P2 Kardeşlik Hesabi Anlatim
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Paz Kas. 20, 2022 12:28 pm

» Oyuncu isimleri paylaşım alani
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Paz Kas. 20, 2022 11:58 am

» PES 2015 SATİLİK VEYA TAKASLİK (100 TL)
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream Paz Kas. 20, 2022 11:47 am

» GAMEPASS 3 YILLIK ALMA TAKTİĞİ
Devlet Bütçesi Icon_minitimetarafından Blackdream C.tesi Kas. 12, 2022 11:01 pm

Kimler hatta?
Toplam 189 kullanıcı online :: 0 Kayıtlı, 0 Gizli ve 189 Misafir :: 1 Arama motorları

Yok

Sitede bugüne kadar en çok 262 kişi Perş. Mart 29, 2018 2:45 pm tarihinde online oldu.
Veterans FC
Devlet Bütçesi Img-2010

 

 Devlet Bütçesi

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Blackdream
Yönetici
Yönetici
Blackdream


Erkek
Zodyak : Akrep
Mesaj Sayısı : 56296
Yaş : 36
Nereden : Bursa
İş : Makine Teknikeri
Kayıt tarihi : 24/01/08
Rep Puanı : 28
Rep Puanı : 232054

Devlet Bütçesi Empty
MesajKonu: Devlet Bütçesi   Devlet Bütçesi Icon_minitimeÇarş. Ekim 14, 2009 2:25 pm

Devlet Bütçesi: Giriş

Devlet bütçesi nedir? Temel ilkeleri nelerdir?

• Devlet bütçesinin birçok tanımından ortaya çıkan ortak tanımın şöyle
olduğu söylenebilir: Bütçe, kamu kurum kuruluşlarının belirli bir dönem
için gelir ve giderlerini tahmin eden bunların yürütülüp uygulanmasına
önceden izin veren hukuki bir belgedir. Devlet bütçelerinin temel
özelliklerinin ise anayasalarda yer alması, gelir gider tahminlerini
yansıtması, belirli bir dönem, genelde bir yıl, için tekrarlanması, bir
kanun olarak nitelenmesi, giderlerin yapılması ve gelirlerin toplanması
için yasama organının yürütme organına verdiği bir ön izin olması,
yürütme organının bir tür icra programı niteliğinde olması ve uygulama
sırasında ve sonrasında yürütme, yargı ve yasama organı tarafından
denetlenmesi olduğu söylenebilir.

Klasik anlamda devlet bütçesinden başarmasını istediğimiz görevler nelerdir?

• Klasik anlamda devlet bütçelerin işlevleri, siyasi, hukuki, mali,
iktisadi ve denetim yönündendir. Siyasi işlev, yasama organında
parlamenterler ve siyasi partiler halkın isteklerini açıklamalarıyla
ortaya çıkmaktadır. Hükümetler, vatandaşların isteklerini hükümet
programları haline getirip bütçe aracılığıyla bürokrasiye uygulatmayı
amaçlamış ve üstlenmiş bir siyasal girişimcidir. Hukuki işlev ise ilk
olarak her ülkede bütçeye ilişkin temel yetkilerin, ilkelerin ve
hukuksal sınırların ilgili ülkelerin anayasasında belirlenmesinde
belirginleşir. Çünkü, yürütme ve yasama organlarının konuyla ilişkin
karşılıklı yetki sınırlarını çizen kuralların anayasal çerçevede
uygulamaya konulması istenir. Ayrıca; bütçe uygulamasında, kamu
yönetimi birimleri ve vatandaşlar arasında ortaya çıkan uyuşmazlıklar
da yargı organları tarafından çözümlenmektedir. Bütçelemenin mali
iktisadi işlevi kıt kaynakların en etkin bir biçimde kullanılması ve
devletin giderleri için alternatif gelir kaynaklarının bulunmasını
ifade etmektedir. Bütçenin denetim işlevi ise, kamu hizmetlerinin
amaçları en iyi gerçeleştirecek biçimde kullanılıp kullanılmadığının ve
amaçlara yönelik harcama ve gelirlerin yasalara uygun bir biçimde olup
olmadığının araştırılması ve sonuçlarının ortaya konmasını içermektedir.

Modern anlamda devlet bütçesinden başarmasını istediğimiz görevler nelerdir?

• Modern bütçe işlevleri ise kaynak tahsisinde etkinliği, gelir
dağılımında adaleti, iktisadi istikrarı ve kalkınmayı sağlamada bir
araç olarak kullanılabileceği ile ilgilidir. Kaynak tahsisinde
etkinliği sağlama, kamu ve özel sektörün üretimi ile sosyal faydanın en
çok olması için çalışılmasını gerektirir. Sosyal faydayı en
çoklaştırmak için kamu kesiminin hangi ihtiyaçları karşılaması
gerektiği, hangilerini özel sektöre bırakmasının doğru olacağını
araştırıp, bütçelerin buna göre düzenlemesi gerekmektedir. Gelir
dağılımında adaleti sağlama işlevi de piyasa ekonomisine herhangi bir
müdahale olmadığında gelir dağılımını bozucu etkiler yarattığı,
dolayısıyla gelir dağılımını düzeltmede devlete bir iş düştüğü ile
ilgilidir. Elbette bu adaletsizliği giderilmesinde devlet bütçeleri
kullanılacaktır. iktisadi istikrarı sağlama işlevi, ekonomik
konjonktürün yaratacağı olumsuz etkileri gidermeye yönelik olarak
bütçelerin hazırlanmasını gerektirmektedir. iktisadi kalkınmayı sağlama
işlevi, devlete ekonomik büyümeyi istenen düzeyde ve istikrarlı bir
biçimde tutma görevi yüklemektedir. Bu görev, devlet bütçelerinin
kaynakları ve harcamalarının büyüme ve kalkınmanın gerektirdiği biçimde
kullanılmasıyla başarılabilir


Devlet Bütçesinin Tarihi Gelişimi

Demokratik parlamenter sistemle birlikte gelişen bütçe hakkı parlamentonun sahip olması gereken hangi ilkenin bir ifadesidir?

Gelişmiş batı ülkelerinde bütçe hakkının ulus temsilcilerine tanınması,
demokratik parlamenter rejimin kurulması ya da bağımsızlığın
kazanılması ile gerçekleşmiştir. Örnek alınan tüm ülkelerde bütçe
hakkının tarihi gelişiminin temelinde vergi hakkı ile kamu
harcamalarının yasama organınca onaylanması ve denetimi bulunmaktadır.

İngiltere’de bütçe hakkı nasıl gelişmiştir?

ingiltere’de Magna Carta ile temelleri atılan vergileme hakkı, 1688
Haklar Bildirgesi ile kesinleşmiş, o tarihten sonra ingiltere’de
vergileme yetkisine dayanan bütçe hakkı parlamentoca kullanılmaya
başlanmıştır.

Fransa’da bütçe hakkı nasıl gelişmiştir?

Fransa’da Genel Meclislere danışılarak alınan vergileme kararlarına
1614 sonrası yapılan aykırı uygulamalar 1789 Büyük Devrimle sonuçlanmış
ve kabul edilen Anayasa ile bütçe hakkı meclise ait bir egemenlik hakkı
halini almıştır.

Amerika Birleşik Devletlerinde bütçe hakkı nasıl gelişmiştir?

ABD’de bütçe hakkı İngiltere’ye karşı verilen bağımsızlık mücadelesi
sonunda elde edilmiştir. 1776’da ilân edilen Bağımsızlık sonrası 1791
Anayasası ile ABD’de bütçe hakkı yalnızca Kongreye ait bir yasama
yetkisine dönüşmüştür.


Devlet Bütçesinin Dayandığı Temel İlkeler



Genellik ilkesi nedir?

• Genellik ilkesinde tüm gelirlerin bir ortak havuzda toplanması ve tüm
harcamaların bu havuzdan yapılması esastır. Gelirlerin toplanması ve
giderlerin yapılmasında gayrisafi usul uygulanmalıdır. Gelir ve
giderlerin eksiksiz olarak, birbirinden mahsup etmeden veya gelir
arkasında gider ve gider arkasında gelir gizlemeksizin bütçeye
yazılması bu ilkeye dayalı olarak yapılır. Genellik ilkesi ayrıca
belirli gelir kaynaklarının belirli giderlere tahsis edilmemesini de
gerektirmektedir. Bir başka deyişle, genellik ilkesinde ademi tahsis
uygulamasına ihtiyaç vardır.

Birlik ilkesi nedir?

• Devletin bütün gelir ve giderlerinin görülmesine imkan verecek
şekilde tek bir bütçenin olmasını sağlamaya çalışan bir ilkedir. Bu
ilke ile devletin tüm gelir kaynakları ve tüm giderleri tek bir bütçede
toplanmasını gerektirir. Ayrıca bu ilke kamu kuruluşlarının yürütmek
istediği hizmet programları ve bunlara verilen ödenek miktarları
hakkında kesin

bilgi edinilebilmesini ve denetimi kolaylaştıran bütçe ilkesidir.

Genellik ve birlik ilkeleri haricinde devlet bütçesinin dayandığı temel ilkeler nelerdir?

• Samimiyet ilkesi bütçe tahminlerinin gerçeğe en yakın tahmin
edilmesidir. Doğruluk ilkesi gelir ve gider tahminlerinin ülkenin
içinde bulunduğu ekonomik koşullara mümkün olduğunca uygun olmasını
gerektirir. Anlaşılır olma ilkesi bütçeleri incelemek isteyen herkes
tarafından kolaylıkla anlaşılacağı şekilde düzenlenmesi anlamına
gelmektedir. Bölüm (program) bazında onaylama ilkesi, bir kuruluşun
bütçe ödenekleri, yasama organında görüşülürken bölümler (programlar)
itibariyle onaylanması ve yasalaşmasıdır. Yıllık olma ilkesi ise,
ülkenin hasat dönemi, iklimler gibi doğal olayların akışı ile ekonomik
faaliyetlerin planlanmasında ve hesaplanmasında uygun bir zaman ölçüsü
olarak bir yıl görülmesi nedeniyle, gelir ve gider tahminlerinin yıllık
yapılmasını gerektirir. Alenilik, açıklık ilkesi, bütçe ile ilgili tüm
bilgilerin kamuoyunun kullanımına ve bilgisine hiçbir kısıtlama
olmaksızın sunulmasını gerektirir. Denklik ilkesi bütçenin (gelir ve
giderlerin birbirine eşit) denk bağlanmasını ve denk sonuçlanmasını
gerektirir. Önceden izin ilkesi, harcama yapma ve gelir toplama
yetkisinin, yasama organınca o mali yıl başlamadan önce yürütme
organına verilmesidir. Tasarruf ilkesi ise, belirli bir parayla en çok
işin yapılması veya bir işin en az maliyetle yapılmasını gerektirir.


Bütçe Sistemleri



Torba Bütçeleme sistemi nedir?

• Torba bütçelerde ödenekler oldukça geniş kapsamlı kategorilere göre
tahsis edilir. Kategoriler biraz daha ayrıntıda her bir bakanlık veya
daireye göre belirlenebilir. Bu bütçe sisteminde bakanlık veya dairenin
ödeneği harcayacağı yerler konusunda bir kısıtlama yoktur. Bakanlık ve
daire yöneticisine harcamaları yapama konusunda oldukça fazla takdir
yetkisi tanımaktadır. Harcamaların nerelere yapıldığı ile ilgili bir
kısıtlama olmadığında, bütçe uygulaması sonunda da harcamanın nerelere
yapıldığı konusunda bilginin edinilebilmesi için ciddi denetim
yapılması gerekir.

Klasik bütçe sistemi nedir?

• Klasik bütçe sistemi, kamu harcamalarının denetlemesini, israfların
ve suiistimallerin önlenmesini amaçlamaktadır. Sistem tamamen kamu
kesiminin satın alacağı girdilere yönelmekte ve bunları tahmin etmeye
çalışmaktadır. Bir başka deyişle, devletin bir yıl sonra satın
alacaklarının bir listesi yapılmaktadır. Klasik bütçeleme sistemi
devletin örgüt yapısına göre ödenek tahsis etmektedir. Kuruluşun
yaptığı iş ve hangi toplumsal ihtiyacı karşıladığı önemli değildir. Bir
daire kurulmuş ve faal ise, o daireye belirli bir ödenek ayrılması
kesindir.

Performans bütçe sistemi nedir?

• Performans bütçe sistemi, klasik bütçede olduğu gibi kullanılan
kaynaklara değil, kamu kurumlarının faaliyetleri ile bunları
başarmalarına göre ödenek tahsis etmektedir. Performans bütçeleme,
faaliyetlerin maliyetlerini tahmin etmeye çalışır. Performans
faaliyetlerin birim maliyetlerini çıkarmaya çalıştığı için, daha düşük
maliyetle daha iyi hizmet üretimine olanak sağlar. Bütçe sisteminin
yoğunlaştığı nokta girdilerden, kaynakların faaliyetlere nasıl
kullanıldığına kaymaktadır. Bunun doğal sonucu ise yöneticilerin
faaliyet sonuçlarını değerlendirilebilmesi ve hesap vermelerine olanak
sağlanmasıdır.

Program ve Planlama Programlama Bütçeleme Sistemleri nedir?

• Program bütçeleme sistemi devletin öncelikle amaçlarını belirleyerek
bu amaçlara yönelik tüm faaliyetlerini ve programlarını koordine etmeye
çalışır. Kamusal amaca yönelik bu faaliyetleri, programları hangi kamu
kurumunun yerine getirmekte olduğuna

önem vermez. Böylece farklı kamu kuruluşlarının programlarının koordine
edilmesi ile kamusal hizmetler çok daha etkin bir biçimde görülecektir.
Program bütçe kamu kurumlarının sosyal amaçlara olan etkilerini analiz
etmeyi gerektirmektedir. Program bütçe sistemi toplum refahını
arttırmanın nasıl mümkün olabileceğini ve amaca ulaşmak için hangi
programlara ihtiyaç olduğunu belirlemeye, böylece bu programlar
arasında koordinasyonu sağlamaya çalışır. Program bütçe, aynı amaca
yönelik çalışan programları birleştirir. Böylece aynı işin yapılmasında
kullanılacak fonlar arasında bir rekabet başlar.

• Birçok yazar program bütçe ile PPBS (Planlama Programlama ve
Bütçeleme Sistemini)’yi eş anlamlı kullanmaktadır. Ancak PPBS, program
bütçeden daha sonra gelişmiş ve program bütçeden daha kapsamlıdır. Daha
sonra gelişmesi dolayısıyla program bütçe sistemini daha sistematik
hale getirmiştir. Bütçeleme aşaması her iki bütçe sisteminde de
aynıdır. PPBS toplumsal hizmetlerin ve ekonomik kaynakların tümü
üzerinde çalışırken, program bütçe ise kamusal amaçların programlar
olarak nasıl uygulamaya konulacağını araştırır.

Yeni Performans Bütçe sistemi nedir?

• Geleneksel performans bütçeleme sisteminde, çıktılar ve faaliyetler
ön plandadır. Ancak bu çıktılar ve faaliyetler kamusal amaçlarla her
zaman aynı olmayabilmektedir. Yeni performans bütçe kamu kurumlarının
faaliyetlerinin ve çıktılarının sonuçlarını değerlendirir. Bu bütçeleme
sistemi geleneksel performans bütçenin ve program bütçenin
özelliklerini birlikte taşımaktadır. Sonuçlara odaklanma program
bütçenin bir özelliği iken, performans ölçüleri ve değerlendirmeleri
geleneksel performans bütçenin özellikleridir. Program bütçe ve
PPBS’den ayrılan yanı, kamu örgüt yapısında değişiklik yapmayı
gerektirmemesidir.

Bütçelerde Harcama-Gelir Tahminleri, Politika ve Program Analizleri

Bütçelerde gelir ve harcama tahminleri nasıl yapılmaktadır?

Ünitede harcama ve gelir tahminleri iki ana kategoriye ayrılarak
açıklanmıştır: kantitatif (sayısal veya nicel) yöntemler, kalitatif
(sayısal olmayan veya nitel) yöntemler. Nitel yöntemler subjektif
esaslıdır ve tahmini yapan kişilerin değer yargılarına ve deneyimlerine
dayanır. Nicel yöntemler ise subjektişikten uzak ve mümkün olduğunca
objektif yöntemlerdir. Tahmin edilecek gelir veya harcama ile ilgili
yeterli bilgiye sahip olunduğunda kullanılmaktadır. Geçmişe ait
bilgilerin gelecekte de devam edeceği düşünülerek bilimsel yöntemlerle
geçmiş verilere dayalı tahminler yapılmaktadır. Nitel yöntemlerden ilki
yargıya dayalı tahmindir, kamu programları veya bazı yeni gelir
kaynaklarıyla ilgili geçmiş bilgiler ve deneyim olmadığında kullanılır.
Bir başka kullanım gerekçesi hizmetlerde ölçümlenmeyen faktörler
bulunmasıdır. Matematiksel yöntemlerin ölçemediği durumlarda yargıya
dayalı yöntem kullanılmaktadır. Yargıya dayalı yöntemin kullanımı kolay
olduğu için ilk denenen ve diğer teknikler kullanmak olanaksız
olduğunda ise son başvurulan bir tekniktir. ikinci nitel yöntem birim
maliyet dayalı yöntemdir. Yöntem öncelikle tahminlere esas olacak birim
maliyeti hesaplamaya çalışmakta daha sonra ise talep edilen miktar
belirlenip toplam harcama miktarı belirlenmektedir. Nicel yöntemler ise
yeterli düzeyde sayısal bilgiye sahip olunduğunda kullanılmaktadır. Bu
sayısal verilerin gelecekte de aynı biçimde devam edeceği varsayımına
dayalı olarak tahminler yapılmaktadır. Aksi takdirde daha çok nitel
yöntemler kullanılmaktadır. Nitel yöntemler, zaman serileri ve nedensel
tekniklerdir. Bu yöntemde, tahmin edilecek değişkendeki geçmiş yıl
verilerini ele alınıp, bu verilere dayalı olarak belirlenen trendin
aynen devam edeceği varsayılır ve buna göre tahmin yapılır. Yöntemde
tahmin yapmak için sadece ilgili değişkenin verileri kullanılır. Zaman
serisi tekniğinin kullanım maliyeti oldukça yüksek olabilmektedir.
Zaman serisiyle yapılan tahminlerde geçmiş yıllar, içinde bulunan yıl
ve geleceğe ilişkin verileri görüldüğü için anlaşılması oldukça
kolaydır. Nedensel tahmin teknikleri ise nicel yöntemlerin bir
diğeridir. Bu teknik, tahmin edilecekdeğişkeni etkilediği düşünülen
başka değişkenler ile istatiksel ilişkilerini kullanarak tahmin yapmaya
çalışır. iki örneği regresyon analizi ve ekonometrik modellerdir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.xboxcafe.com.tr
Blackdream
Yönetici
Yönetici
Blackdream


Erkek
Zodyak : Akrep
Mesaj Sayısı : 56296
Yaş : 36
Nereden : Bursa
İş : Makine Teknikeri
Kayıt tarihi : 24/01/08
Rep Puanı : 28
Rep Puanı : 232054

Devlet Bütçesi Empty
MesajKonu: Geri: Devlet Bütçesi   Devlet Bütçesi Icon_minitimeÇarş. Ekim 14, 2009 2:26 pm

• Türkiye’de kamu kesiminin ekonomi içindeki yeri 1980 - 2002 arasında
reel olarak fazla değişmemiş, ancak iç borç faizleri sebebiyle toplam
kamu kesimi harcamaları bu dönemde iki kattan fazla artmıştır.


Türkiye'de Bütçenin Hazırlanması ve Onaylanması



Bütçe dönemi nedir?

• Bütçenin uygulanma dönemine mali yıl denir. Mali yılbaşının
saptanmasında ülkelerin gelenekleri, ülke ekonomisi, iklim ve tarımsal
üretim koşulları yasama organının çalışma dönemi, ülkedeki yatırım ve
bayındırlık hizmetlerinin durumu, yasalarla getirilmiş olan ilkeler
gibi nedenler rol oynar. Ülkemizde mali yıl 1 Ocak tarihinde başlayıp
31 Aralık tarihinde son bulmaktadır.

Bütçe çağrısı ve Bütçe hazırlama rehberi nedir?

• Bütçe çağrısı Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanıp Başbakan
onayıyla yayınlanmaktadır. Bütçe çağrısı kuruluşların bütçeyi
hazırlarken göz önünde bulundurmaları ve dikkat etmeleri gereken temel
felsefeyi ortaya koyar. Bütçe hazırlama rehberi, Maliye Bakanlığı
tarafından hazırlanır ve harcamacı kuruluşlara gönderilir. Bütçe
çağrısı çok genel esaslar çerçevesinde bütçe hazırlığına yer verirken,
bütçe hazırlama rehberi daha ayrıntılı ve bütçe tekniğine göre o yıl
bütçesinin özelliklerini gösteren ilkeleri içermektedir.

Gider bütçesi nasıl hazırlanmaktadır?

• 1982 Anayasasının 162. maddesi ile genel ve katma bütçe tasarılarının
mali yılbaşından yetmiş beş gün önce TBMM’ne sunulması kabul
edilmiştir. Harcamacı kuruluşlar, 1982 Mali yılından beri Mayıs ayında
Başbakanlığın “Bütçe Çağrısı” ile hazırlık çalışmalarına başlarlar.
Bütçe çağrısının hemen arkasından Maliye Bakanlığı tarafından
hazırlanan “Bütçe Hazırlama Rehberi” kuruluşlara gönderilmektedir.

• Harcamacı kuruluşlar bu esaslara göre bütçelerin taslaklarını
hazırlarken, Maliye Bakanlığı da aynı esaslar çerçevesinde kendi
Bakanlık bütçesini hazırlar. Bütçe hazırlıkları her kuruluşta Maliye
Bakanlığı, Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğüne bağlı bütçe dairesi
başkanlığı aracılığı ve yardımı ile yapılmaktadır.

• ilk hazırlık aşaması ve Maliye Bakanlığına teslimden sonraki
aşamalarda harcamacı kuruluş ve Maliye Bakanlığı arasında sürekli ortak
çalışmalar vardır. Bu çalışmalar ilk aşamada teknik olup, daha sonra
daha üst düzeyde, bakanlar arası çalışmalara kadar uzanır. Harcamacı
kuruluşlar mikro düzeyde kendi gereksinim listeleriyle talepte
bulunurken, Maliye Bakanlığı makro açıdan ülkenin tüm gereksinimlerini
sıralamak, var olan mali kaynakları bunlar arasında öncekilerine göre
dağıtmak durumundadır. Bütçenin hazırlık aşamasında rol oynayan bir
diğer kuruluş da Devlet Planlama Teşkilatıdır.

• Devlet Planlama Teşkilatı tarafından hazırlanan ve Yüksek Planlama
Kurulunda görüşülerek Bakanlar Kuruluna sunulan “rapor” hedef
stratejinin uzun vadeli plan ile yıllık, programların hazırlanmasında
uyulması gerekli esasları gösteren bir “direktif” olarak kabul görmek
gerekir. DPT da teşkilat yapısında farklı kurumlar vardır. bunlar
içerisinde en önemli genel müdürlük Kamu Finansmanı Genel
Müdürlüğü’dür. Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü; Hazine işlemlerini
yürütmek, devlet giderlerinin gerektirdiği nakdi sağlamak, devletin
genel bütçe ile ilgili yurtdışı ödemelerini yapmak, iç ödemeler ve dış
ödemeler saymanlıkları kurmak ve yönetmek, devlete ait para, kıymetli
maden ve değerleri muhafaza etmek, yönetmek ve nem alandırmak, devletin
iç borçlanmasını yürütmek gibi görevleri yerine getirmektedir.

Gelir bütçesi nasıl hazırlanmaktadır?

• Ülkemizde geçmiş yılların kesin gelir hesapları elde olduğu gibi,
içinde bulunulan mali yılın, bütçe hazırlıklarının başladığı aya kadar
olan sekiz aylık gelir gerçekleşmeleri de elde bulunmaktadır. Bu
verilere dayalı olarak, Maliye Bakanlığı gelir tahmininde, yani gider
bütçesiyle gelir bütçesini denkleştirmekte yetkiye bağlı ve bu
verilerden hareketlegelir bütçesi hesaplanır.

Türkiye'de Bütçenin Uygulanması



Maliye Bakanlığı’nın görevleri nelerdir? Maliye Bakanlığı’nın teşkilat yapısı nasıldır?

• Maliye Bakanlığının kuruluş amacı: Maliye politikalarının
hazırlanmasına yardımcı olmak, maliye politikasının uygulanması,
uygulamanın izlenmesi ve denetlenmesi hizmetlerini yapmak olarak
tanımlanmaktadır. Maliye politikasının hazırlanmasına yardımcı olmak,
maliye politikasını uygulamak, devletin hukuk danışmanlığını ve
muhakemat hizmetlerini yapmak, harcama politikalarının geliştirilmesi
ve uygulanması ile Devlet bütçesinin hazırlanması, uygulanması,
uygulamanın izlenmesi ve yönlendirilmesine ilişkin hizmetleri yürütmek,
devlet hesaplarını tutmak, saymanlık hizmetlerini yapmak, gelir
politikasını geliştirmek, uygulamak ve devlet gelirlerini tahsil etmek,
devlete ait malları yönetmek, kamu malları ile kamu kurum ve
kuruluşlarının taşınmaz malları konusundaki yönetim esaslarını
belirlemek ve bunlara ilişkin diğer işleri yapmak, devlete ait malları
yönetmek, kamu malları ile kamu kurum ve kuruluşlarının taşınmaz
malları konusundaki yönetim esaslarını belirlemek ve bunlara ilişkin
diğer işlemleri yapmak gibi temel görevlerini sayabileceğimiz Maliye
Bakanlığı, yukarıdaki görevlerin yerine getirilmesi, idaresi ve
denetimini sağlayacak bir çok kurumu da bünyesinde bulundurmaktadır.

Hazine Müsteşarlığı’nın görevleri nelerdir? Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğü’nün Bütçe uygulamasındaki görevleri nelerdir?

• Hazine Müsteşarlığının kuruluş amacı kısaca, ekonomi politikalarının
tespitine yardımcı olmak ve bu politikalar çerçevesinde hazine
işlemleri, kamu finansmanı, kamu iktisadi teşebbüsleri ve devlet
iştirakleri, ikili ve çok taraşı dış ekonomik ilişkiler, uluslararası
ve bölgesel ekonomik ve mali kuruluşlarla ilişkilerin düzenlenmesi
olarak tanımlanabilir. Hazine Müsteşarlığı içindeki en önemli genel
müdürlük, Kamu Finansmanı Genel Müdürlüğüdür.Kamu Finansmanı Genel
Müdürlüğü hazinenin görevleri içerisinde yer alan kamu gelir ve
giderlerinin yer ve zaman bakımından denkleştirilmesi işlemlerini
yerine getirmektedir.

Gider bütçesi nasıl uygulanmaktadır?

• Bütçenin uygulanabilmesi gelirlerin toplanması,hizmet sınırlandırması
içinde yer alan program altprogram ve faaliyet/projelerin amaçlarına
ulaşması ancak gerekli harcamaların yapılmasıyla gerçekleşmektedir.
Bütçeyle verilen ödeneklerin temelde o kuruluşun yapabileceği
harcamaların toplam tavanını oluşturmasına rağmen bu ödeneklerin
harcanabilmesi çeşitli işlem, prosedür ve denetimler gerekmektedir.
Bütçenin uygulanması sırasında Türk bütçe sisteminde bütçe rakamlarının
değişmesine neden olan durumlar ortaya çıktığı zaman ek ödenek ve
olağanüstü ödenek uygulamaları ile bu rakamların artırılması mümkündür

Gelir bütçesi nasıl uygulanmaktadır?

• Gelir Bütçesinin uygulanmasından Maliye Bakanlığı sorumludur. Bütçe
gelirlerinin en önemli kaynağı oluşturan vergi gelirleri belli
aşamalardan geçerek tahsil edilir. 1050 sayılı Genel Muhasebe Kanun’u
doğrultusunda gelir tahsili ancak yasalarda belirtilen kurumlar
tarafından belli yasalara göre yapılmaktadır.

Türkiye'de Bütçenin Yargı Denetimi



Bütçe uygulaması sırasında idari ve adli mahkemeler bütçe gelir giderlerini nasıl denetlemektedir?

• Devlettin yaptığı bir harcamadan dolayı alacaklı bulunanların yetkili
mahkemelere başvurmaları ile sağlanabilir. Yetkili mahkeme ya idari bir
mahkeme veya adli bir mahkeme olabilir. Eğer bütçe gideri, çoğu zaman
olduğu gibi, idarenin idari bir faaliyeti sonucunda ortaya çıkıyorsa,
yetkili mahkeme idari mahkemedir. Bir başka deyişle, başvurulacak yargı
organları bölge mahkemeleri ile Danıştay’dır. Yetkili mahkemenin adli
mahkeme olması halinde idare, sıradan kişilerin sahip oldukları
haklardan üstün yetkilere sahip değildir. Bu nedenle de faaliyetlerini
denetlemek görev ve yetkisi adli mahkemelere aittir. Bu tür bir gider
işlemi dolayısıyla devlet ile alacaklısı arasında bir anlaşmazlık
olduğunda, alacaklı olanlar adli mahkemelere baş- vuracaktır. Bütçe
gelirleri ile ilgili uygulama sırasındaki denetim, mükelleflerin vergi
idaresinin yapmış olduğu her tarhiyata karşı vergi mahkemelerine
başvurmaları ile ortaya çıkmaktadır.

Bütçe uygulaması sonrasında Sayıştay bütçe gelir giderlerini nasıl denetlemektedir?

• Sayıştay’da saymanların yönetim dönemi hesaplarının incelenmesi
öncelikle Sayıştay denetçileri tarafından yapılır. Denetçiler, gelir ve
gider işlemlerinin bütçeye ve kanuna ve diğer mevzuata uygun olup
olmamak bakımından inceleyip, uygun görmedikleri işlemleri de muhtıra
defterine kaydederler. Denetçiler, hesapları yönetmeliğe göre
inceledikten sonra birer rapor hazırlarlar. inceleme sırasında, denetçi
bir sorun görürse saymanın yazılı savunması alınıp rapora ekler.
Denetçiler incelemeyi bitirince raporları Sayıştay Başkanı’na verilir.
Denetçilerin raporları, ilgili Sayıştay dairelerine verilir. Daire
başkanlarının ilk yapacakları Sayıştay savcısının yazılı görüşünü
almaktır. Sayman hesaplarının Sayıştay dairelerinde yargılanması
bitirilince “beraat”,“zimmet” veya “tazmin” kararları verilir.

• Beraat kararı: Bütçe ile ilgili işlemlerden dolayı saymanın, tahakkuk
memurunun ve ikinci derece ita amirinin bir ilişiği görülmemiştir, yani
tüm hesapların beraatine karar verilmiş, hesaplar aklanmıştır. Zimmet
kararı: Saymanın veya diğer sorumlu memurları n kanıtlayıcı belgeleri
sunmaması veya sunamaması dolayısıyla devlete karşı borçlu sayılması
anlamına gelmektedir. Tazmin kararı: Yasal hataya düşmesi nedeniyle
saymanın yaptığı giderin kabul edilmeyerek ödettirilmesi kararı
verilmesidir. Verilen karar zimmet de tazmin de olsa, sonuçta sayman
veya ilgili diğer memurun para şeklinde bir tazminat ödemesi
gerektirmektedir.

Sayıştay’ın verdiği yargı kararları nelerdir? Bu kararlara karşı gidilebilecek yasal yollar var mıdır?

• Sayıştay’ın verdiği kararlara karşı gidilebilecek 3 kanun yolu
vardır. Birincisi Sayıştay’ın verdiği tüm kararlara karşı
başvurulabilecek temyiz yoludur. ikincisi ise Sayıştay Kanununda
belirtilen bazı özel nedenlerde başvurulabilecek yargılamanın iadesi
yoludur. Üçüncüsü ise karar düzeltilmesidir.


Türkiye'de Bütçenin Yasama Denetimi


Bütçe uygulaması sırasında TBMM bütçe gelir giderlerini nasıl denetlemektedir?

Uygulama sırasındaki yasama denetimi iki genel denetim yolları ile
yapılan yasama denetimi, özel denetim yolları ile (Sayıştay raporları
aracılığıyla yaptığı denetim ve TBMM’nin Plan ve Bütçe Komisyonu
aracılığıyla yaptığı denetim) yapılan yasama denetimini kapsamaktadır.
Genel denetim yolları, Meclis’te soru, gensoru, genel görüşme, Meclis
araştırması, Meclis soruşturması gibi yollardır. Özel denetim
yollarından ilki, Sayıştay raporları üzerinde yapılan denetimdir.
Sayıştay, mali yıl içinde vize ettiği belgeler ve diğer işlemler ve
yolsuzluklar hakkında raporlar hazırlar ve bu yolla TBMM’ni
bilgilendirebilir. Bu yollar meclis bütçe uygulamasını denetleme
olanağına kavuşur. TBMM’nin Plan ve Bütçe Komisyonu aracılığıyla
yaptığı denetim ise, harcamalarla ilgili kanun tasarıları ve
tekliflerinin, ek ve olağanüstü ödenek tekliflerinin ve ödenek aktarma
isteklerinin görüşülmesi sırasında yapılır.

Sayıştay TBMM’nin denetimine nasıl yardımcı olmaktadır?

Yasama organının bütçeyi denetlemesinde, onun adına teknik incelemeleri
yapan ve bunlarla ilgili raporlar hazırlayan Sayıştay’ın önemli yararı
olmaktadır. Sayıştay Yasama organının bütçeyi denetlemesini
kolaylaştırdığı belge Genel Uygunluk Bildirimi olarak
adlandırılmaktadır. Genel Uygunluk Bildirimi Kesin Hesap Kanunu
tasarısının verilmesinden başlayarak en geç 75 gün içinde TBMM’ne
sunulması anayasal zorunluluktur. Sayıştay bu bildirimi hazırlarken,
saymanların idare hesaplarından, bakanların gider kesin hesaplarından
ve hazine genel hesabından yararlanır ve arasında uyumu araştırır.

Yasama organının bütçeyi siyasi anlamda aklama veya aklamamasının sonuçları nelerdir?

Yasama organının mali yıl başında hükümete vermiş olduğu yetkiyi nasıl
kullandığının, yine yasama organınca denetlemesi de gerekir. Bu denetim
Kesin Hesap Kanunu Tasarıları üzerinde yapılır. Kesin Hesap Kanun
Tasarısı öncelikle Plan ve Bütçe Komisyonu’nda görüşülür. Komisyon,
görüşmelerini tamamladıktan sonra Kesin Hesap Kanunu tasarısını Meclis
Genel Kurulu’na sunar. Genel Kurul’da, Kesin Hesap Kanunu tasarısını
görüşerek karara bağlar. Karar kesin Hesap kanun Tasarısının kabulü
şeklinde ortaya çıkarsa, hükümetin bütçe uygulaması aklanmış olur.
Ancak Genel Kurul’da alınan karar her zaman olumlu olmayabilir. Yani
tasarının reddedilmesi ile, Yasama organınca verilen yetkilerin
hükümetçe iyi kullanılmadığı sonucuna varılmış olacaktır. Bunun siyasi
sonucu ise, hükümetin istifa etmesi gereğidir.

Türkiye’de bütçenin denetimi genel olarak nasıl değerlendirilebilir?

Bütçe uygulamasının idari, yargı ve yasama denetimi ile ilgili değerlendirme de varılan sonuçlar şöyle özetlenebilir;

• Bütçe içinde olması gereken bazı gelir, gider ve borçlanma işlemleri kayıt dışındadır ve dolayısıyla denetlenememektedir.

• Kamu kesiminde yer alan kuruluş sayısının çok fazla olması denetimi zorlaştırmaktadır.

• Aşırı sıkı tutulan bürokratik süreçten kaçmak isteyen kuruluşlar,
malî işlemlerini bütçe dışında sürdürmeye yönelmektedir ki bu denetimi
engellemektedir.

• Belirli gelirlerin belirli giderlere tahsis edilmesiyle zorunlu olan
bazı hizmetlerin yapılamaması, malî disiplinin ortadan kaybolmasıdır.

• Bir başka sorun, yarı-malî işlemlerden kaynaklanmaktadır. Bu
işlemler, bütçeye gelir ya da gider kaydedilmemekte yani gizli
kalmaktadır ki bunun doğal sonucu denetlenememeleridir. Ayrıca TBMM
denetim sürecinin dışında kalmaktadır.

• Bütçe ödenekleri belirli hedeflere ve ölçülebilir amaçlara göre
verilmemektedir. Bunu sonucu ise bütçe performans sonuçlarının
çıkarılamamasıdır.

• idari denetim sürecinde, denetim elemanlarının soruşturma
raporlarının yeteri kadar değerlendirilmemesi ve dikkate alınmamasıdır.


• Devlet muhasebesinin kapsamı oldukça dar kalmaktadır.

• Bütçe uygulamasında avans ve kredi işlemleri yaygınlaşmıştır.

Avrupa Birliği Bütçesi



Avrupa Birliği bütçesinin ilkelerini nelerdir?

• Birlik ilkesi Avrupa Birliği bütçesinin, tüm gelir ve giderlerinin
tek bütçede toplanmasını gerektirmektedir. Genellik ilkesi, gelir ve
giderlerin ayrı ayrı muhasebeleştirilmesini, gider ve gelirlerin
birbirinden mahsup edilmeden kayıt edilmesini ifade etmektedir. Yıllık
ilkesi, AB bütçenin yıllık olarak uygulanmasını gerekli kılmaktadır.
Özellik ilkesi, harcamaların özellikle belirtilmiş ücret, kültür gibi
özelliklerine göre yapılmasını öngörür. Denklik ilkesi, tüm öz
kaynakların harcamaları karşılamasını öngörmektedir. Ortak para birimi
cinsinden ifade edilme ilkesi, bütçenin, ortak para birimi olan
Euro’nun kullanılmasını esas almaktadır.

Avrupa Birliği bütçesinin harcama türleri nelerdir?

• AB bütçesinin başlıca gider kalemleri, ortak tarım politikası
harcamaları, yapısal politika harcamaları, içsel Politikalar, Dış
Politika, Rezervler, Katılım Öncesi Yardımlar ve idari harcamalardır.

• AB bütçesinde harcamalarla ilgili olarak 1982 yılında yapılan bir
değişiklikle harcamalar, zorunlu harcamalar ve zorunlu olmayan
harcamalar olarak ikiye ayrılmıştır.

Avrupa Birliği bütçesinin gelir kaynakları nelerdir?

• AB bütçesinin öz kaynakları ve diğer gelir kaynakları olarak iki ana
başlık altında toplanmaktadır. Öz kaynakları, tarımsal vergiler, gümrük
vergileri, katma değer vergisi, GSMH katkısıdır. Diğer gelirlerde ise
oldukça uzun bir kaynak listesi bulunmaktadır. Örnekleri idarî
işlemlerinden elde edilen gelirler, Birlik programlarına yapılan
yardımlar, hizmet karşılığı elde edilen gelirler, ödünç işlemleri
gösterilebilir.

Avrupa Birliği bütçesi nasıl hazırlanmakta, uygulanmakta ve denetlenmektedir?

• Avrupa Birliği’nin tüm kurumları kendi tahmini gider tutarlarını
Avrupa Komisyonuna bildirir. Avrupa Komisyonu kendi bütçesini de
ekleyerek bir ön bütçe tasarısı biçiminde Avrupa Konseyi’ne yollar.
Konsey bütçe ilgili kurumlarla görüşerek bütçe tasarısı olarak Avrupa
Parlamentosuna yollar. Avrupa Parlamentosu tasarıyı kabul ederse, bütçe
uygulamasına geçilebilir. Ancak zorunlu harcamalarla ilgili
değişiklikler gündeme gelirse, bu değişiklikleri yapma yetkisine sahip
Konsey’e geri gönderilir. Konsey değişiklikleri kabul ederse bütçe
kabul edilmiş olur. Konsey önerilen değişiklikleri, değiştirerek kabul
ederse, Avrupa parlamentosunda ikinci gözden geçirme toplantısı
yapılır. ikinci görüşmede Konsey’in değişiklik önerisi kesinlikle
değiştirilemez.

alıntı
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.xboxcafe.com.tr
 
Devlet Bütçesi
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
XBOXCAFE OYUNCU TOPLULUĞU PLATFORMU( www.xboxcafe.com.tr ) 2008 - 2022 :: www.webyardim.org Forumu :: WEBYARDİM FORUMU İCİN TİKLAYİN :: AÇIK ÖĞRETİM FAKULTESİ (Anadolu Üniversitesi) :: Ders Notları & İpuçları :: 3. Sınıf Ders Notları-
Buraya geçin: