GUDULER VE DUYUMLAR.
GUDU:davraisis baslatan davranisin yon ve devamliiigni belirleyen bieye ait icsel gucdur.
dousdan gelen su icme gudusu gibi.
sonrada nkazanilan ise basarili olmak itibar vs.
icsel guduleyiciler:aclik ve susuzluk
dissal guduleyiciler
ismekde olan bi yemegin kokusu aclik duygusunu uyandirmasi
GUDULERIN SINIFLANDIRILMASI
1/BIRINCIL GUDULER
OUSDAN GELIR 3 GRUPDADIR.
*FIZYOLOJIK KOKENLI
*CINSELLIK VE ANALIK GIBI FIZYOLOJIK KOKENI OLAN ANCAK BU KOKENDEN BAGIMSIZ DEVAM EDEN GUDU
*FAALIYET VE MANIPULASYON GUDULER (MERAK ARASTIRMA KURCALAMA VS)
2/SOSYAL GUDULER:SONRADAN KAZANILAN GUDULERDIR. BAGLANMA VE BASARMA GUDUSU GIBI.
*** GUDU HIYERARSISSI***
FIZYOLOJIK
GUVENLIK
BAGLANMA SEVME
KENDINE GUVEN BASARISI
KENDINE GERCEKLESTRME
DUYGULAR
DUYGULARIN FIZYOLOJIK YONU
DUYGULARIN FIZYOLOJIK YONU ARRTIKCA FIZYOLOJIK TEPKILERINDE SIDDETI ARTAR!!!!
FIZYOLOJIK TEPKILER =SINIR SISTEMI
PERIFERIK SINIR SISTEMI:BEYIN VE OMURILIGI VUCUDUN DIER KISMLARINA BAGLAYAN SINIR BAGIDR.
PERIFERIK 2 YE AYRILIO
OTONOM VE SOMATIK
otonom kalp atisi sinir sistemi ic salgi bezi faliytleri dir.somatik iskelet ve kas hareketleridir.
otonomda 2 ye ayrilio
sempatik parasempatik
sempatik vucudun gereken davranisi yapamaya hazir olmasi parasempatik de vucudun olustrduu tepki sonucu normal hale donmesidir.
duygularin ifade yonu :yuzifadeleri cikartilan sesler vs..
duygusal yasanti yonu:korku ofke mutluluk gibi
PSIKOMATIK BOZUKLUKLAR:UZUN SURELI DUYGUSAL GERILIMLERDEN KAYNAKLANAN MIDE ULSERI KAL DAMAR RAHATSIZLIKLARIDIR
DUYUM VE ALGI
DUYUM:cevremizzdeki uyaricilarin sinir akimi haline donusturulerek beynimize ulastirilmasi
ALGI:duyumlarin anlamdirilmasidir
alginn 4 ozelli vardir
*secicilik=dikkat
dikkati belirleyen uyarici yapisina iliskin etmenler;
*kontrast(zitlik)
*siddet ve buyukluk
*hareket
*tekrar
*gariplik ve yenilik
DIKKATI BELIRLEYEN BIREYSEL ETKENLER
*BEKLETILER:salonda misafirlerilere oturan annenin aglayan bebeginn sesini duyma olasilii yuksektr.
*IHTIYAC:buzdolabi almak isteyen kisinn dier reklamlra ilgisin olmamasi
*ILGILER
*OGRENME
**DEISMEZLIK:BUYUKLUK RENK PARLAKLIK DEISMEZLII GIBI ASINA OLDUMUZ NESNELERDE BOLE FARLILIKLAR GORUNSEDE AYNI ALGILANIRLAR,
**ORGUTLENME:MUZIKTEKI NOTALAR DEIL BUTUNLUK OLAN EZGI I ISITIRIZ,
3 SEKILDIR;
.SEKIL-ZEMIN ALGISI
UVARDAKI TABLO SEKIL DUVAR ZEMINDIR
.GRUPLAMA:YAKINLIK BENZERLIK DEVAMLILIK
.TAMAMLAMA
DERINLIK ALGISI:3 BOYUTLU ALGILAMADIR .TEK GOZLE ELDE EDILEN IPUCLARINA MONOKULER
2 GOZLE ELDE EDILENE ISE BINOKULERDIR
MONOKULER IPUCLARI
*GOLGE
*ARAYAGIRME
*ACIKLIK
*DOGRUSAL PERSPEKTIF
*GORELI YUKSEKLIK
BINOKULER IPUCLARI>
AGTABAKASAL FARKLILIK
KONVERJANS
ALGI YANILMALAR <__>
>__< BOLE BISI BOYLAR AYNI OKLARIN YONU FARKI GIBI
UNITELERIN DEVAMI...
OGRENME
OGRENME 3 SEKILDE GERCEKLESIR.
1.TIPIKSELKOSULLANMA:ac bi kopegin agzina et konulmasi sonucu kopegin
salyasinn aktigi gozlenmisdir.yine deneyin 2 asamasindaet verilmeden
once zil calinmasi saganmis ve zillede salyalar olusmusdur bi kac
deneme sonrasi zil ve et arsinda baglanti kulmusduurr .
4 kavram var bunun iicn:
a.kosulsuz uyarici:ilkkez werildinde belirli tepkilerdir
b.kosu;;suz tepki
grenilmemmis tepkidr kopegin agzinda et warken olusan salya gibi.
c.kosullu uyarici:zil sesi
d.kosullu tepki:zil sesinden sonra gorulen salya etkisi gibi
2.EDIMSEL KOSULLANMA YOLUYLA:icinde bulundugmuz cevresel kosullari degistirebilen davranislara denir.
*bir davranisi belirli bir amaca ulasmak icin yapiyorsak bu edimsel davranisdir.
*ayirt edici uyarici ogrenmeyi belirleyen ve etkileyen en onemli etkendir
ornek telefon zili caldinda telefona bakma gibi (tel calmasi ayirt edici uyarici,telefna bakmada davranisdir
sonme yapilan bir davranisdan vazgecme olayidir. mektup yazdigimiz
arkadasimin cevap wermiosa artik mektup yazmakdan vazgecmek gibi
edimsel davranis ve sonuclari arasindaki iliski 4 bolumdur
1>OLUMLU PEKISTIRME:dersine ii calisip sinavdan ii not alan ogrencinin ilerde dersine clisma olasilii artar
2>OLMUMSUZ PEKISTIRME
grencilerin
sinavdasorumlu olaccaklarikonulari azaltma talebini ogretmen bir kez
kabul ettinde istek gelecekde yine tekrarlanacakrtir.
3>ceza1:kopya cektigi icin sinifda kaalan bir ogrencinin tekrar kopya cekme olasili azalmasi
4>ceza2:hizli araba kullandigi icin ehliyeti alinan kisinin bir daha hizli araba kullanma olasiligi azalir
**PEKISTIRME TARIFELERI**
4 CESITTIR.:
1.SABIT ORANLI TARIFE
arca basina ucret alan isci
2.degisken oranli tarife:*** *** piyonga bileti alan kisilre bazilarina ikramiye cikip bazilarina cikmamasi
3.SABIT ZAMANLI TARIFE:memurun her ay maas almasi gibi
4.degisken zmaamanli tarife:bir kisinn mektup gelip gelmedini anlamk icin surekli posta kutusuna bakmasi
GOZLEM YOLUYLA OGRENME:baska insanlarin deneyimlrinden yararlanma yoluyla ogrenmedir
***aciklayan ozdeyisler :uzum uzume baka baka kararir, bana arkadasii sole sana kim oldunu soliyeyim
kisilik p***olojisi ve kisilik kuramlari
EMSALSIZLIK:bireyi baskalarindan ayiran kendine ozgulugu olusturan tum davranissal ozelliklerdir.2 onemli kurami wardir:
1.kurultu:zeka ve kisilik
2.wardama:gozlenmemis olay ve olgularin tahmini
kurultu mantiksal kuramsal, wardama sinanabilir.
KISILIGIN GELISMESI
1.BIYOLOJIK ETMEN :KALITSAL ETKEN VE BIREYIN FIXIKSEL YAPISIDIR
2.CEVRESEL ETMEN:HAMILELIK SIRASNDA YASANAN OLAYLAR YETERSIZ BESLENME SIGARA KULLANMA COCUGUN KISLIK GELISIMINI ETKILER
KISILIK KURAMLARI KISILIGI:1.KISILIGIN OZU
2.KISILIGIN YUZEYI ILE ILGILENIR
KISILIGIN OZUNU OLUSTURAN DOGUSDAN MEVCUT OLAN DEGISMEYE DIRENCLI DAVRANISLARDIR.YETENEK YATKINLIK GIBI
KISILIGIN YUZEYI SONRADAN KAZANILANDIR.
KURAMLARIN FAYDALARI:
1.MEVCUT BILGILERIN HIPOTEZLER VE YORDAMALAR YLUYLA GENISLETILMESI
2.KARMASIK OLAYLARIN DAHA ANLAMLI VE BASIT HALE GETIRILMESI
3.HENUZ GOZLENMEMIS ILISKILERIN GOZLENMESI