1. Hz. Ibrahim hakkinda genel bilgiler
Hz. Îbrahim Kur'an-i Kerim'de bildirilen peygamberlerdendir : «
Kitap'ta Ibrahim'i an. Zira o, sidki bütün bir peygamberdi » . Ülül'azm
denilen peygamberlerin ücüncüsü olup Mezopotamya'daki Keldâni kavmine
gönderilmistir. Peygamberimiz Muhammed Mustafa (S.A.V.)'dan sonra Allah
katinda insanlarin en üstünüdür, cünkü ileride görecegimiz gibi Allahü
Teâlânin varligini kendi akil ve mantigiyla bulmustur. Allah ona
Halil'im (dostum) diye buyurdu. Onun icin «Hâlilürrahman» olarak
zikredilir. Kendisine on suhuf (forma) verildi. Ogullari, Ismail ve
Ishak aleyhisselam'dan ziyade soyundan daha bircok peygamber geldigi
icin «Ebü'l enbiya» (peygamberler babasi) da denilmistir. Beni Israil
oglu olan Hz. Ishak, Arap kavmi ise diger oglu Hz.Ismail'den
türemistir. Babasinin Âzer'in mi, Târuh'un mu olup olmasi hakkinda
ihtilaf vardir (genis bilgi ileride, 2.2 noktada verilecektir) . Bir
rivayete göre annesinin ismi Emile'dir . Hz.Ibrahim peygamberimizin
dedelerindendir .
2. Hz. Ibrahimin hayati
2.1. Hz. Ibrahim'in yasadigi zaman ve mekan
Ibrahim aleyhisselamin nesebi Nuh aleyhisselamin oglu Sam'a
dayanir. Hz. Nuh'un vefati ile Hz. Ibrahim arasinda iki peygamber
(Hz.Hud & Hz. Sâlih) vardir. Bu fâsila (rivayete göre, M.K.) 1143
senedir. Hz. Hud ile Hz. Ibrahim arasinda da 630 yillik bir fâsila
oldugu bildirilmistir. Dogum yeri Bâbil kentidir .
2.2. Ibrahim aleyhisselamin babasi
Allahü Teâlâ Kur'an-i Kerim'de : «Ibrahim, babasi Âzer'e...»
buyurmaktadir. Bu âyetten anlasilacagi gibi Hz. Ibrahim'in babasi Âzer
isminde idi. Ama, bazilarina göre Ibrahim aleyhisselamin babasi
-Kur'anda bildirilen- putperest Âzer degil, mü'min olan Târuh idi. Bu
görüsü destekleyenler arasinda meshurlari Abdülhakim Arvâsi, Kadi
Beydâvi ve Senâullah Dehlevi vardir, ama Sii'ler de bunu
söylemektedirler . Bir rivâyete göre Âzer Hz. Ibrahim'in - amcasi olup
- Târuh'un ölmesiyle Emile ile evlenip, Hz. Ibrahim'in üvey babasi
oldu. Tefsir yönünden bunu böyle aciklamaktadirlar : En'am suresinin
manasi : «Ibrahim, Âzer olan babasina dedigi zaman» anlamindadir. Böyle
olmasaydi Kur'an-i Kerim'de «Babasi Âzer'e dedigi zaman» demeyip,
"Âzer'e dedigi zaman" veya "Babasina dedigi zaman" demek yetisirdi .
Âzer, kendi babasi olsaydi "Babasi" kelimesi fazla olurdu
demektedirler. Bir kanit olarak Sua'ra suresinin 219. ayetini
göstermektedirler. Bu surede Allah « Secde edenler arasinda dolasmani
da görüyor » denilmektedir. Buna göre Peygamberimizin sülâlesinde
hicbir putperest yokturdur. Bu görüse rededenler ise, ki bunlar
arasindaTaberi, Ebu Hayyan ve Elmalili Muhammed Hamdi Yazir vardir,
acik olan âyete (En'am, 74) bir mâna verilmek istenmistir
demektedirler. Mealine göre manalar degistigi icin anlamlar da degisir
teorisini ileri sürmektedirler. Konuya objektif bir yönle bakmak
gerekirse, Âzer'in Ibrahim aleyhisselamin babasi olmamasi biraz daha
mantiklidir. Sunu da belirtmek lâzim ki, bir ücüncü fikir vardir. O da,
Ibrahim aleyhisselamin babasinin asil isminin Tarih veya Taruh olup
sonradan - bir putun ismi olan - Âzer ismine degistirmesi. Bu da
Nemrud'un onu puthanesi'nin nâziri olarak tayin etmesinden sonra
gerceklesmistir . Ama kaynaklar bu düsünce hakkinda bilgi vermiyorlar,
onun icin fazla dikkat etmemek gerekir. Biz burda ilmi gercekleri
tartismiyacagimiz icin bunu burda noktalamak gerekir. Bu ihtilaf'in
cözümünü ancak Rahman, Rahim, Evvel, Âhir, Kebir, Aziz, Saafii, Mâlik,
Gafur, Nur, Adl, Hak, Hakem, Rauf, Sehid, Veli, Kerim, Bari, Cebbar
olan ALLAH bilir. Âzer ayrica put yapardi ve Nemrud'un yakininda
bulunurdu. Onun bir dedigini, iki etmezdi.
2.2. Hz. Ibrahim'in dogumundan peygamberligine kadar olan hayati
2.2.1. Hz. Ibrahim'in dogumuna kadar vukuu bulan olaylar
Nemrud (2.3.2.2. no'lu noktaya bakiniz) ve ona tâbi olanlar
azginlik ve Allah'a isyan icinde yasamakta idiler. Bir gün Nemrud bir
rüya gördü. Bir rivayete göre, rüyasinda gökyüzünde bir nurun
parladigini, günesin, ayin ve yildizlarin bu nurun isiginda
kayboldugunu gördü. Diger bir rivayete göre ise, rüyasinsda bir
kimsenin gelip tahtindan kaldirip kendini yere vurdugunu gördü.
Müneccimlere gördügü rüyayi anlatip tâbir ettirdi. Bunlar "Yeni bir
peygamber ve din gelecek, senin saltanatini temelinden yikacak ! Ona
göre tedbir almalisin" diye tâbir ettiler. Nemrud bu isin tedbiri
kolaydir deyip, " Bundan sonra kimse cocuk sâhibi olmayacak.
Hanimlardan uzak durulacak. Dogan cocuklar, erkekse öldürülecek, kizsa
birakilacak" emrini verdi. Bu suretle 100.000 mâsum bebegi öldürüldügü
nakledilmistir .
2.2.2. Dogumundan sonra
Bu sirada Hz. Ibrahim'in annesi hâmile idi. Âzer'in durumunu
bildigi icin, onu doguma yaklasinca kendisinden uzaklastirdi ve gizlice
bir magaraya gitti ve orda Hz. Ibrahim'i dünyaya getirdi. Dogduktan
sonra annesi onu emzirdi ve magarayi kapatip geri sehre döndü. Âzer'e
," Cocuk cok zayif dogdu ve hemen öldü" dedi. Bundan sonra magaraya -
gizlice -gelip Ibrahim aleyhisselami emzirip geri eve dönerdi.
Rivâyetlere göre, Hz. Ibrahim magarada 7, 13, 16 veya 17 yasina kadar
kaldi .
2.3. Hz.Ibrahim'in tebligi
2.3.1. Hz. Ibrahim'in Allah'i aramasi
2.3.1.1. Hz. Ibrahim'in Allah'i aramasindan önceki durumu
Hz. Ibrahim'in imâni durumunu hakkinda Kur'an-i Kerim bilgi
vermektedir :«Andolsun biz Ibrahim'e daha önce rüsdünü vermistik. Biz
onu iyi tanirdik » . Burdaki rüsdünü vermek peygamberlik, yahut Ibrahim
aleyhisselamin risâletten önce sahip oldugu hidayet ve dogruluk
manasina geldigi tefsirlerde bildirilmistir. Bu da gösteriyor ki,
peygamberlik Hz. Ibrahim'e genc yasta verilmis idi.
2.3.1.2. Ibrahim aleyhisselamin tefekkür ile tevhid'i bulmasi
Ibrahim aleyhisselam hakkinda Allahü Teâlâ « Halil'im » demistir.
Bu da onun Allahi arayip bulmasindandir. Bunun icin Kur'an-i Kerim'de
sunlar buyrulmustur : «Böylece biz, kesin iman edenler olmasi icin
Ibrahim'e göklerin ve yerin melekûtunu gösteriyorduk. Gecenin karanligi
onu kaplayinca bir yildiz gördü, Rabbim budur, dedi. Yildiz batinca,
batanlari sevmem, dedi. Ay'i dogarken görünce, Rabbim budur, dedi. O da
batinca, Rabbim bana dogru yolu göstermezse elbette yoldan sapan
topluluklardan olurum,dedi. Günesi dogarken görünce de, Rabbim budur,
zira daha büyük, dedi. O da batinca, dedi ki : Ey kavmim ! Ben sizin
(Allah'a) ortak kostugunuz seylerden uzagim » . Bu olay resmi olarak
bakilirsa Hz. Ibrahim'in peygamberlik baslangicidir. Bundan sonra
Hz.Ibrahim Bâbil kavmine Allah'in emirlerini teblig etmeye basladi ve
bircok delil gösterdi.
2.3.1.3. Ibrahim aleyhisselamin putlari kirmasi
Babil halki Allah'in yolundan saptigi icin her sene putlar icin
âyin düzenlerdi. Bu âyin'de bir yere toplanir bayram yapar ve sonra
puthaneye gider, putlara secde eder, sonra da evlerine dönerlerdi.
Böyle bir bayram günü, Ibrahim aleyhisselam puthaneye girip, bir balta
ile bütün kücük putlari kirdi. Baltayi da, en büyük putun boynuna asdi
ve oradan uzaklasti. Keldâniler puthâneye girince bütün putlarin
kirildigini gördüler ve bunu yapani yakalayarak cezâlandirmak
istediler. Hz. Ibrahimi getirip, bu isi sen mi yaptin dediler. Ibrahim
aleyhisselam « Kendisi dururken kücük putlara tapinilmasi istemedigi
icin, boynunda asili olan büyük put yapmistir. Inanmazsaniz kendisine
sorunuz » buyurdu. Onlar 'Putlar konusamaz ki, sen onlara sor diyorsun'
dediler. Bunun üzerine Ibrahim aleyhisselam « O halde konusamayan ve
kendilerini kirilmaktan kurtaramayan putlara neden ibadet edersiniz ?
Size ve tapdiginiz putlara yaziklar olsun » dedi , ama bu hic bir fayda
vermedi, cünkü onlar : «Dediler ki. Biz, babalarimizi bunlara tapar
kimseler bulduk ».
2.3.2. Ibrahim aleyhisselamin atese atilmasi
Ibrahim aleyhisselam putlari kirinca putperestler bu isin onun
yaptigini anladilar ve ceza vermek üzere hapsettiler. Durumu Nemrd'a
bildirdiler.
2.3.2.1 Hz. Ibrahim ve Nemrud
Rivayete göre Nemrud Hz. Ibrahim'in yaptigini duyunca onu yanina
cagirdi. O zaman insanlar Nemrud'a secde ederlerdi. Ibrahim
aleyhisselam secde etmeyince Nemrud " Nicin secde etmedin" diye sordu.
Hz. Ibrahim de: « Ben beni yaratan Allahü Teâla'dan ziyade secde etmem
» buyurdu. Nemrud " Seni yaratan kim ? " diye sorunca, Ibrahim
aleyhisselam: « Benim Rabbim, dirilten ve öldüren Allah'dir » diye
cevap verdi. Nemrud, " ben de diriltirim" diyerek zindandan iki kisi
getirtti. Birini serbest birakip, birini öldürdü. Güya böylece
diriltmis ve öldürmüs oldu. Hz. Ibrahim bunun karsisinda : « Benim
Rabbim günesi dogudan getirir, dogurtur. Eger gücün yetiyorsa sen de
bati'dan dogdur » buyurunca Nemrud sasirip, âciz kaldi. Bu husus Bakara
suresinin 258. âyetinde bildirilmistir . Bu münazaranin vukuu buldugu
zaman hakkinda iki rivayet vardir. Birincisi, Ibrahim aleyhisselam
putlari kirinca onu yakalayip hapsettiler. Sonra atese atmak icin
hapisten cikarip , Nemrud'un yanina götürdüklerinde gerceklesmistir.
Diger rivayete göre insanlar arasinda büyük bir kitlik cikmisti. Bundan
dolayi insanlar yiyecek almak icin Nemrud'a giderlerdi. Nemrud her
gelene, "Senin Rabbin kim ? " diye sorar ve "Benim Rabbim sensin"
diyenlere gida maddeleri verirdi. Hz. Ibrahim yiyecek almaya gelip
Nemrud ona bu soruyu sorunca Ibrahim aleyhisselam : « Benim Rabbim
dirilten, hayat veren ve öldürendir » dedi ve böylece bu münazara vukuu
buldu . Bu olay'dan sonra Keldâniler Halilallah'i ceza verek istediler
ve onu ilk önce hapise attilar. Sonra Nemrud onu atese atmaya karar
verdi. Rivayete göre bu fikri Nemrud'un aklina Hênun adinda biri
getirdi ve Allah onu sonra yerin dibine batirdi.
2.3.2.2. Nemrud hakkinda bilgiler
Burada Nemrud hakkinda bazi bilgilere deginmek istiyorum. Cünkü bir
müslüman icin önemli olan düsmanlarini iyi bilmesi. Nemrud da vahsi bir
düsmandir. Nemrud gaddar ve zâlim bir hükümdardi. Bir rivayete göre
Nemrud onun hakiki ismi degil, - firavun - gibi bir ünvandi. Nemrud
cocukken burnuna bir yilan yavrusu kacmis, bu yüzden son derece
cirkinlesmisti. Babasi bile tahammül edememis ve öldürmege karar
vermis. Fakat annesinin yalvarmasi üzerine, onu bir cobana teslim etmis
, coban da, onun cirkin yüzüne bakmaga dayanamadigindan, onu dag
basinda birakmis, dagda Nemrud isminde bir disi kaplan, cocugu
emzirerek, onun yasamasina sebeb olmustur. Ismi (Nemrud) bu kaplandan
gelmektedir. Babasi öldükten sonra hükümdarliga gecen Nemrud, kendisini
ilah zannediyor ve bütün halkin kendisine tapmasini istiyordu .
2.3.2.3. Ates'in Halilallah'i yakmamasi
Ibrahim aleyhisselam'in atese atilmasi kararlastirildiktan sonra
odun toplaniyor ve kocaman bir ates yakiliyor. Problem Halilallah'i
atese atmakta. Rivayete göre Iblis insan sekline girip Nemrud'a
mancinik kullanmasini tavsiye ediyor . Kur'an'da : « Onun (Ibrahim)
icin bir bina yapin ve derhal onu atese atin ! dediler » buyurulmustur.
Bir bina (mancinik) yapilip oradan Ibrahim aleyhisselam atese atilinca,
ates bir gül bahcesi oluyor. Diger bir rivayete göre ici balik dolu bir
havuz oluyor ates. Ve böylece ates Halilürrahman'i yakmiyor. Bu
kurtarma olayi Kur'an-i Kerim'in Enbiya suresinde bildirilmistir : « Ey
ates ! Ibrahim icin serinlik ve esenlik ol» dedik. Böylece ona bir
tuzak kurmak istediler, fakat biz onlari, daha cok hüsrana ugrayanlar
durumuna soktuk » . Bugün S.Urfa'da « Ayn-i Zelika » veya «
Halilürrahman » isminde 50x30 m boylarinda bir havuz vardir. Buranin
Hz. Ibrahim'in atese atildigi yer oldugu, baliklarin odunlardan meydana
geldigi iddia olunmakta ve kimse bu baliklara dokunmamaktadir .
Tevrat'ta bu ates olayi hakkinda -Ibrahim peygamberin yahudilerin
soyunun babalari kabul edildigi halde - bir bilgi yokturdur.
2.4. Ibrahim peygamberin Bâbil'i terketmesi
Kur'an-i Kerim'de buyuruluyor ki : « (Oradan kurtulan Ibrahim
Ben Rabbime gidiyorum. O bana dogru yolu gösterecek » . Böylece Hz.
Ibrahim küfür diyarindan hicret ederek Sam'a gidiyor . Hicret ederken
de, « Ey Rabbimiz, ancak sana tevekkül ettik ve (taatle) sana yöneldik
ve ahirette de dönüsümüz ancak sanadir » diye dua ettikleri Mümtehine
suresinin 4. ayetinde bildirilmistir . Baska bir rivayete göre Harran'a
(Filistin) gittigi rivayet edilir .
2.5. Ibrahim aleyhisselam Misir'da
Ibrahim aleyhisselam ordan sonra zevcesi Hz. Sâre ile birlikte
Misir'a gitti. Rivayete göre o siralarda 38 yasinda idi. O zamanin
Firavunu cok zâlim ve cebbâr, Sinan bin Ulvân isimli, Dahhâk'in kardesi
olan pek kibirli birisiydi. Firavun güzel kadinlardan cok hoslanirdi ve
güzel bir kadin gördü mü hemen onu ne pahasina olursa olsun Haremine
alirdi. Kadinin kocasi varsa onu öldürürdü. Hz. Sâre cok güzel bir
kadin oldugu icin, Firavun veya Melik Ibrahim aleyhisselama zevcesinin
kim oldugu hakkinda sorunca Ibrahim aleyhisselam Firavun'un Hz. Sâre'ye
musallat olmasini engellemek icin din bakimindan kardesi olduguna niyet
ederek : « Kiz kardesimdir » dedi. Pek zâlim olan bu hükümdar, Sâre
hatunu almak isteyip sarayina cagirtti. Fakat musallat olmak isteyince
nefesi kesilip, elleri, ayaklari tutmaz oldu. Yere yikilarak
debelenmeye basladi. Allahü Teâlâ Hz. Sâre'yi Firavun'un serrinden
koruyup musallat olmasini engelledi. Hükümdar bu durum karsisinda
korkusundan Hz. Ibrahim'in zevcesini ona geri yolladi . Hz. Sâre'ye
yaklasinca onu cin zannettiginden, yanina bir de Hâcer isimli bir
câriye verdi. Böylece bundan kurtulacagini zannetti . Bu olay Ebu
Hureyre'nin bildirdigi Hadis ile bildirilmistir (bkz. Buhari, Müslim).
Tevratta da bu olayin böyle - kücük modifikasyonlarla - gerceklestigi
yazmaktadir . Bundan sonra Halilürrahman Misir'i terkedip geri
Filistine dönüp Sebu' isimli yere yerlesiyor .
2.6. Hz.Ismail
Ibrahim aleyhisselam'in Hz. Sâre'den cocuklari olmuyordu. Yaslari
da gittikce ilerliyordu. Ibrahim aleyhisselam Bâbil'den ayrilirken:
«Rabbim ! Bana sâlihlerden olacak bir evlat ver, dedi » diye niyazda
bulundu. Hz. Sâre'de bunu cok istiyordu, ama cocugu olmuyordu.
Firavun'un kendisine verdigi câriyesi Hz. Hâcer'i azad edip Ibrahim
aleyhisselama evlenmesi icin verdi ve Hz.Ibahim Hz. Hâcer ile evlendi.
Bu evlilikten Hz. Ismail dogdu. Muhammed aleyhisselamin (s.a.v.) nuru
Hz. Ismail'in alninda intikal etti. Ibrahim aleyhisselam onu cok sever
ve yanindan ayirmazdi. Hz. Sâre nurun kendisine intikal edecegini
umuyordu. Bu sebeple Hz. Hâcer'e karsi kalbi gayret hâsil oldu. Ve
birgün Ibrahim aleyhisselam'dan Hz. Hâcer ile Hz. Ismail'i baska bir
yere götürüp birakmasini istedi. Allah'in emriyle Halilallah bu istegi
yerine getirdi ve Hacer hatun ile Ismail aleyhisselami (s.a.v.) alip
Mekke'ye götürdü ve onlari orada birakti . Ilerisini Hz. Ismail'in
hayatinda anlatacagim.
2.7. Misafir melekler