Emboss: En çok kullanılan filitrelerden biridir. Resmi gri yaparak üç boyutlu bir görünüm verir.
Extrude: İmajı değiştirip farklı bir imaj yaratır.
Find Edges: Kenarların kontrastını arttırır.
Glowing Edges: "Invert" (tersyüz eder) edeceği uçları otomatik bulur.
Solarize: Renk eğrilerine yaptığı etki ile imajı %50 koyulaştırır.
Tiles: Kaplama yapar.
Trace Contour: Kontur çizgilerini bulur, geri kalanları yok eder.
Wind: Rüzgar efekti verir.
Texture:
Craquelure: Texture yaratır. Yazılarda iyi sonuç verir. Eskimiş yağlı boya tablo etkisi yaratır.
Grain: "Add Noise" filitresi gibidir.
Mosaic Tiles: Gelişmiş mozaik de denilebilir. "Craquelure" a benzer.
Stained Glass: "Mosaic Tiles" ın contrast ile kristalize edilmiş halidir.
Texture: Yazılarda iyi sonuçlar verir.
Video:
De-Interlace: Videodan aktarılan resmin üzerinde temizlik yapar.
NTSC colors: Resmin renklerini titremeyen, kaymayan renklere çevirir.
Other:
Costom: Resim üzerinde numerik olarak bir çok efekt yaratmayı sağlar.
High Pass: Resimdeki contrast'ı azaltır.
Minimum: Resimdeki koyu pixelleri vurgular.
Maximum: Resimdeki açık pixelleri vurgular.
Offset: Birbirini takip eden döşenebilen desenler yaratmaya yarar
Efektler (Effects)
Photoshop'un eski versiyonlarındaki "Effects" uygulamalarının, yeni
6.0 versiyonunda "Layer Style" adını alarak değiştiğinden daha önceden
bahsetmiştik. Efektlerin, Ana Menüden, Layer > Layer Style alt
menüsünü açarak "Blending Options" adı altında sıralandığını
görebilirsiniz. Efektleri incelemeye başlamadan önce iki ayrı efekt
çeşidinin olduğunu bilmemiz gerekir. Bunlardan birisi, "Blending
Options" dan ulaşılan ve Drop Shadow (Gölge Vermek), Inner Shadow (İçe
Gölge), Outher Glow (Dışa Parlaklık), Inner Glow (İçe Parlaklık), Bevel
end Emboss (Eğim - şev ve Kabartma Etkileri), Satin (Saten etkisi),
Color Overlay (Renk verme), Gradient Overlay(Eğim verme), Pattern
Overlay (Desen-model verme), Stroke ( Hat verme) olarak adlandırılan
efektlerdir. Bu efektlere, yukarıda belirttiğimiz gibi "Blending
Options" altından ulaşabileceğimiz gibi daha kolay yolu olan, Layer
Penceresindeki Layer'e çift tıklayarak yada Layer Penceresinin
altındaki Effect simgesine ( ) tıklayarak açılan "Layer Style
Penceresi" nden ulaşabiliriz. Diğeri ise hem Layer Penceremizin üst
tarafında bulunan Açılır Menüden hemde Layer Style Penceresinde ki
"Blend Mod" dan ulaşabileceğimiz Layer Efektleridir.
Bu efektler Photoshop'un birçok komutunda karşımıza çıkacaklar. Ancak
her yerde aynı özellikleri taşıdığından sadece burada açıklayacağız.
Hatırlarsanız, meydana getirdiğimiz imajımızın üst üste gelmiş bir
katmanlar bütünü olduğundan bahsetmiştik. Katmanları alta ve üste
sürükleyerek yerlerini değiştirebiliyor, şeffaflıklarını
ayarlayabiliyorduk (Opacity). Bu nedenle, Layerleri asetat kağıtlara da
benzetebiliriz. "Opacity Değerini" düşürdükçe (Şeffaflaştırdıkça)
geçirgenliği artıyor ve bir alttaki resmin görüntüsü ortaya çıkıyordu.
Bu hatırlatmadan sonra, öncelikle, yan tarafta resmini gördüğünüz Layer Efektlerini tanıyalım;
Normal: Sıradan asetat katmanıdır. "Opacity" değeri % 0 iken tam geçirgen, % 100 iken geçirgen değildir.
Dissolve: Erime, dağılma etkisi verir. Dağınık, kirli, pürüzlü yüzeylerin yapımında bu efekt çok etkilidir.
Multiply: Siyah rengin hakim olduğu koyu bir görüntü elde ederek, iki Layer'i birbirine kombine eder.
Screen: Yine iki Layer'i kombine ederek bu defa açık renklerin hakim olduğu bir görüntü elde eder.
Overlay: "Multipy" ve "Screen" efektlerinin tam orta noktasını bulur.
Soft Light: Hafif bir spot ışığı etkisi verir. Etki rengi koyu ise
"Multipy", açık ise "Screen" uygular. İmajın kontrastını yükseltir.
Hard Light: "Soft Light'ın daha şiddetlisidir.
Color Dodge: Uygulanan renk, uygulayıcının renk değerlerine göre parlaklaşır.
Color Burn: Color Dodge'nin tam karşıtıdır.
Darken: Birbirleriyle etkileşim yapan renklerden koyu olanı baskınlaştırır.
Lighten: Darken'in tam karşıtıdır.
Difference: Etkileşen renklerden açık tonda olanı bularak diğer renkten RGB değerini çıkarır.
Exclusion: Difference ile aynı mantıkta çalışmasına rağmen daha yumuşak sonuç verir.
Hue: Etki eden ile etki edilen renk değerleri kombine edilir.
Saturation: Rengin şiddetidir. Etki eden ile edilenin kombinasyonu neticesi renk elde eder.
Color: Rengi farklı şeffaf bir Layer in diğer Layer'e etkimesini sağlar.
Luminosity: Rengin parlaklığıdır.
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Şimdi de Layer Penceremizde efekt vermek istediğimiz Layerin
ortasına çift tıklayarak, "Layer Style" penceresini açıp, yandaki
resimde sadece ilgili kısmı görünen ve "Layer Style - Blending Options"
dan ulaşacağımız Efektleri inceleyelim;
Drop Shadow: Herhangi bir Layer' de olan ve imaj penceremizin içine çizdiğimiz şekle gölge verir. İçindeki ayarları:
Structure:
*Blend Mode: Yukarıda açıklanmıştı (Normal, Dissolve, vd.).
*Opacity: Geçirgenlik, şeffaflık oranıdır. Default (Varsayılan-Standart) değeri %75 dir.
*Angel: Açı'dır. Işık kaynağı ile cisim arasındaki sanal doğrunun yatayla yaptığı açıyı ifade eder. Default değer 120° dir.
*Use Global Light: "Genel ışık değerini kullan." Bunu seçersek,
resimdeki gölgeleme yapan tüm ışık değeri ile genel ışık değerini
kullanırız. Bunu değiştirirseniz tüm Layerlerdeki ışık değerleri ve
açıları değişecektir.
*Distance: Resim ile gölgenin düştüğü zemin arasındaki pixel cinsinden uzaklığı belirler. Default değeri 5' dir.
*Spread: Gölgeyi yaymak için kullanılan % değeridir. Yüzde değeri çoğaldıkçe gölgenin bulanıklığı azalır. Default değeri 0' dır.
*Size: Gölgenin pixel cinsinden ebatalarını belirler.
Quality:
*Contour:Photoshop'un bünyesindeki desenlerle veya bizim "Define
Pattern" ile kaydettiğimiz desenleri, gölgenin dış hatlarına uygular.
*Anti-aliased:Tek pixellik çizgilerin açı kazandıklarında oluşan
rahatsız edici çıkıntılarının daha açık bir renkle yumuşatılması ve
boşlukların daha koyu bir renkle doldurulması işlemi olan Anti-Alias'ın
gölgeye uygulanmasını sağlar.
*Noise:Gölgeye % cinsinden rastgele pixeller ekler.
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Efektlere devam edelim, buradaki efektlerin özelliklerinin bir çoğu
"Drop Shadow" ile aynı olduğundan sadece farklı olan ayarlarını
inceleyeceğiz;
Inner Shadow: İçe gölge verme efektidir. Resmin daha uzakta gömülü gibi
görünmesini sağlar. Farklı olan, Choke: Gölgeyi içe doğru yayarak imajı
boğar.
Outher Glow: Dışa parlaklık efektidir. Resmin etrafına neon
ışıkları ile aydınlanma kazandırır. Biz yine farklı olanları
inceleyelim,
Structure:
Bu bölümde işaretli kutucuk içine tıklarsanız açılacak olan "Color
Picker" den efekte vereceğiniz rengi seçebilirsiniz. Hemen yanındaki
"Gradient" ( Eğim ) penceresini açarsanız, buradan hazır şablonları
kullanabileceğiniz gibi isterseniz kendinizde şablon hazırlayarak bu
efekte uygulayabilirsiniz.
Elements:
Technique: Softer: Parlaklığa yumuşak bir etki verir. Precies: Tam parlaklık sağlar.
Inner Glow: İçe Parlaklık efektidir. Neon ışıkları türündeki efekti cismin içine uygular.
Elements:
Source: Parlaklığı, Center: Ortadan dışa doğru, Edge: Kenardan ortaya doğru verir.
Quality:
Range: Parlaklığın menzilini % cinsinden belirler. Default değeri % 50
dir. Yüzde değeri küçüldükçe içe, büyüdükçe dışa doğru mesafesini
ayarlar.
Jitter: Parlaklığın imaj üzerindeki stresini % cinsinden belirler.
Bevel and Emboss: Eğim-şev, kabartma efektidir. Aydınlatma ve karartma
ile imajın kabarık, zemine gömülü veya şişkin görünmesini sağlar.
Structure:
Style: Burada açılır menüde 5 tane efekt vardır. Outher Bevel: Dışa
eğim-şev verir. Inner Bevel: İçe eğim verir. Emboss: Kabartma etkisi
yapar. Pillow Emboss: Zeminin alt yüzeyine kabartma efekti vererek
imajın zemine gömülmesi etkisini yaratır. Stroke Emboss: İmaj
kenarlarına kabartma etkisi verir. Default ayarı, Inner Bevel'dir.
Technique:Buradaki açılır menüde de üç adet efekt vardır. Smoothüzgün,
yumuşak etki yapar. Chisel Hard: Kabartmaya sert yontma etkisi yapar.
Chisel Soft: Kabartmaya yumuşak yontma etkisi yapar. Default ayarı,
Smooth'dur.
Depth: Efektin derinliğini yüzde cinsinden belirler. Default ayarı, % 100 'dür.
Direction: Burada yanındaki radyo düğmeleri ile seçilen iki değer
vardır. "Up", Işığın sol üstten, "Down", ışığın sağ alttan gelmesini
sağlar.Default ayarı, "Up" tır.
Size: Efekt etkisinin yüzde cinsinden boyutudur. Default ayarı, % 5' dir.
Shading:
Bu bölüm, efekte yapılan gölgeleme ayarları bölümüdür. Gloss
Contour: Buradaki hazır şablonlar ile veya kendiniz şablon ekleyerek
efektin dış hatlarına parlaklık ekleyebilirsiniz.
Highlight Mode - Shadow Mode: Işık ve gölge tarzlarını, daha önce
anlattığımız Layer Efektleri bölümündeki ayarlardır. (Normal, Dissolve,
vd.) Default ayarları, Highlight Mode'da Beyaz renk ve Screen, Shadow
Mode'da Siyah renk ve Multiply'dir. Opacity değerleri her ikisinde de %
75 'dir.
Dikkat ederseniz, "Layer Style Penceresi"nde, Bevel and Emboss
efekti altında bulunan "Contour" ve ""Texture" sekmelerini
göreceksiniz. Buradan, "Contour" sekmesinden ayrıca efektin dış
hatlarına verilen efekt değerlerini ayarlayabilirsiniz. "Texture"
sekmesinden de hazır şablonları kullanarak veya kendiniz "Define
Pattern" ile yarattığınız şablonlarınız ile imajın üstüne desenler
ekleyebilirsiniz.
Layer Penceresindeki "Göz"leri kapatarak, verdiğimiz Efektleri imajımızdan kaldırabiliriz.
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Üstteki küçük dökümanı "Define Pattern" ile hafızaya alarak, altındaki büyük dökümanımıza "Fill" ile döşedik.
Satin: İmaja verdiği efekt ile saten etkisi yaratır. Default
ayarları, Blend Mode: Multiply, Opacity %50, Angel 19°, Distance:11px,
Size:14 px'dir.
Color Overlay: İmaja renk kaplama efektidir. Blend Mode'un
yanındaki renk kutusuna tıklayarak, açılan Color Picker'den seçilen
renk ile Blend Mode daki seçime göre renk efekti ekler.
Gradient Overlay: İki yada daha çok rengin birbiri arasından
yumuşak geçiş yaparak imajı boyar. Default ayarları resimdeki gibidir.
Pattern Overlay: Hazır Şablonları Kullanarak veya Define Pattern
ile kendi yarattığınız şablonlardan oluşan desenler ile imaja kaplama
yapar.
Stroke:
İmaj altında etkisi ile dış kenarlarına çerçeve ekler. Position:
Çerçevenin pozisyonunu belirler, çerçeveyi, Outside: Dış kenara,
Inside: İç kenara, Center: Kenarların ortasına ekler. Fill Type:
Doldurma tipini seçebiliriz. Çerçeveye, Color: Renk Doldurur, Gradient:
Eğim vererek doldurur, Pattern: Desen vererek doldurur (Bunlardan daha
önce bahsetmiştik).
Efektleri kısaca incelemiş olduk. Ancak bunların işlevlerini
görebilmeniz için mutlaka Photoshop programını temin edip, satın
almasanız dahi deneme versiyonunu indirip ( deneme versiyonun da kayıt
yapmaya izin verilmiyor), kendinizin deneme yanılma yöntemi ile ve
sabırla uğraşarak öğrenmenizden daha kolay yolu yoktur. Biz burada
sadece basit şekilde inceleyerek, ileride ihtiyaç duyduğunuzda
kullanmanız için size bir kaynak yaratmış oluyoruz.
Bu bölümde adı çok sık geçen ve Photoshop'u kullanırken çok sık
kullanacağımız bazı özelliklerinden, olan "Define Pattern" , "Fill" ,
"Stroke" efektlerini ve "Transform" özelliklerini de incelememiz
gerekmektdir. Bu efektlere, Photoshop'un Arayüzünde bulunan Edit
Menüsünden ulaşabilirsiniz.
Şimdi bunları inceleyelim;
Define Pattern:
Öncelikle "Pattern" kelimesinin Türkçe karşılğının "Desen" olduğunu
hatırlamalıyız. Böylece "Define Pattern" nin de "Desen Tanımlamak"
olduğunu bilmeliyiz. Yani bu özellik ile programa bir mesaj vererek,
"İmajımızı bir desen ile kaplamak istediğimizi" bildiriyoruz.
Bir örnek verirsek, 10x10 pixels ebatlarında yeni bir döküman
açıp, içine bir şeyler çizgik, boyadık ve efekt vererek süsleyerek bir
imaj (desen) elde ettik.
Şimdi bu imajımızı daha büyük ölçülerde 100x100 pixels ebatlarında
başka bir dökümanımıza desen olarak kaplamak istiyoruz. Bunu Kopyala
(Ctrl+C) - Yapıştır (Ctrl+V) yöntemiyle yapmaya kalkarsak hem çok zaman
alır, hemde çok uğraştırır. Ayrıcada her zaman istenen etkiyi de
vermez. Bu nedenle işlemi "Define Pattern" ile yapacağız. Öncelikle,
desen olarak kullanacağımız 10x10 pixels edatlarındaki dökümanımızın
tamamını seçelim (Ctrl+A), [Şayet tamamını değil de bir kısmını,
kullanacağımız desen olarak seçmek istersek, bunun için Araç
kutusundaki seçim aracımız olan "Marquee Tool" dan birisi, örneğin,
"Rectangular Marguee Tool " (M) ile seçmimizi yapmamız gerekiyor.]
Daha sonra Edit > Define Pattern ile bu seçimimizi desen olarak
programın hafızasına alırız. ( Program, Edit/Define Pattern seçimini
yapınca bir pencere açarak hafızaya aldığımız desen'e bir isim
vermemizi ister. Buraya bir isim yazarsak ileride kullanacağımız zaman
bize kolaylık sağlayacaktır.)
Artık istediğimiz kadar Kopyala-Yapıştır yapsak da hafıza daki
desen bilgisi değişmez taki başka bir Define Pattern yapıp da aynı isim
ile kaydedene kadar.
Yukarıda ki Efektler bölümünde sık sık anlattığımız "kendiniz Define
Pattern ile desen yaratabilirsiniz." açıklaması bunu ifade eder. Peki
yarattığımız ve Define Pattern ile hafızaya aldığımız bu deseni nasıl
kullanacağız? Şimdi diğer bir özellik geliyor;
[Resimleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]Üstteki küçük dökümanı "Define Pattern" ile hafızaya alarak, altındaki büyük dökümanımıza "Fill" ile döşedik.
- SON -