S
Slick Tyre - Slick (Düz, Oluksuz) Lastik Oluksuz/desensiz/düz kuru zemin yarış lastiği. 1998 sezonu başından
itibaren bu lastiklerin kullanımı yasaklandı. Formula 1 otomobillerinin
virajlardaki hızlarını azaltmak amacıyla oluklu lastikler getirildi.
Slipstream - Çekim Alanı Yarış otomobilleri yüksek hızda arkalarında bir çekim alanı (hava
boşluğu, vakum) yaratırlar. Öndeki otomobili takibeden bir başka
otomobil bu alana girerek çekim gücünden yararlanır ve geçişini
kolaylaştırdığı gibi yakıt tasarrufu da sağlar.
Speed Limits - Hız Sınırı
Formula 1’de hız sınırı sadece Pit Alanı için geçerlidir. Daha
önce Serbest Antrenmanlarda 80 km/st olan bu hız limiti, 2000’den bu
yana 60 km/st olarak değiştirilmiştir. Isınma Turları ve Yarışta ise
120 km/st olan hız limiti 80 km/st olarak belirlenmiştir. Bu kuralın
dışında tutulan tek yarış ise Monako GP’sidir. Burada 3 gün boyunca hız
sınırı 60 km/st’tir. Pit Alanı girişinden çıkışına kadar çeşitli
yerlere konmuş olan elektronik sensörler otomobillerin hızlarını tesbit
eder. Yarış sırasında hız sınırını aşan pilota 10 saniye cezası,
antrenmanlarda ise para cezası verilir. Formula 1 otomobillerinde bu
durum için hız limitleyicileri bulunur. Pit alanına girerken pilot bir
butona basarak bu cıhazı devreye sokar.
Speed Trap - Hız Tuzağı Formula 1 yarışlarının yapıldığı pistlerin en uzun düzlüklerinin sonuna
yerleştirilen bir elektronik aygıttır. Hız Tuzağının işlevi, bu
noktadan geçen otomobillerin ulaştıkları en yüksek hızı ölçmektir.
Spin - Spin Formula 1 otomobilinin çeşitli nedenlerle (kaygan zemin, oversteer,
hatalı ve hızlı sollama gibi) ekseni etrafında dönerek pistten
çıkmasıdır.
Spoiler - Spoyler Formula 1 otomobillerinde hava akımıyla yere yapışmayı (downforce) arttıracak türbülansı sağlayıcı aerodinamik kanat.
Starting Grid - Başlama (Start) Alanı Otomobillerin Start/Finiş düzlüğünde (Pit Alanı önü), Sıralama Turları
sonucuna göre start için belirli aralıklarla sıralandıkları bölüm.
Steering Wheel - Direksiyon Formula 1 otomobilinin direksiyonu. Direksiyonlar kolayca çıkartılıp
takılabilecek şekilde olmalı, üzerinde tüm gösterge ve butonlar
bulunmalıdır.
Stint - Etap, Aşama Start-Pit Molası, Pit Molası-Pit Molası, Pit Molası-Finiş arasında
otomobilin katettiği bölümlere verilen ad. Örneğin; bir pilot 2 Pit
Molası alarak yarışı tamamladığı takdirde, “3 stint” yapmış sayılır.
Stop-And-Go Penalty - Dur-Kalk Cezası Hakem Kurulu tarafından pilotların, Pit Alanı hız limiti, erken start
gibi ihlal ettikleri kurallara uygulanan cezadır. Ceza verilen pilot,
takibeden 2 tur içersinde pit alanına girmek ve 10 saniye durduktan
sonra tekrar piste çıkmak zorundadır. Bu süre içinde otomobile hiçbir
bakım yapılamaz. 2002 sezonundan itibaren uygulanan bir diğer ceza ise
pilotların Pit Alanından geçişlerini zorunlu kılmaktadır.
Super License - Süper Lisans Formula 1’e pilot olarak katılabilmek için zorunlu olan lisans
(ehliyet). Bu lisansa sahip olmak isteyen pilotun, FIA tarafından
belirlenmiş, belli sayıda açık tekerlekli yarış serilerine katılmış ve
dereceye girmiş olması gibi bazı kuralları yerine getirmesi gereklidir.
T
Techinical Regulations - Teknik Kurallar Formula 1’de uygulanan kuralların teknik bölümü. Halen uygulanan teknik
kurallar arasında iki önemli konu öne çıkmaktadır. 1. Performansın
kontrolü: motorların en fazla 3 litre olması, güçlendirici
(supercarger) kullanılmaması ve minimum ağırlığın pilot ve ekipmanı
dahil 600 kg olması. 2. Pasif Güvenlik: şasinin ve koruyucu
roll-bar’ların dayanıklı olması ve esnek yakıt tankları, yangın
söndürücüler gibi malzemenin bulundurulması.
Telemetry - Telemetre Hareket eden bir cisimle, sabit bir istasyon arasında elektronik olarak
veri alış-verişi yapılması. Formula 1’de ise, pistte hareket eden
otomobilin motor aksamı ve diğer parçalarla ilgili verilerin, kodlanmış
elektronik veriler halinde radyo dalgalarıyla pit alanındaki merkezi
bilgisayara aktarılmasıdır.
Testing - Testler 1 Ocak 2001’de alınan bir kararla, son yarış ile 31 Aralık tarihleri
arasında takımların test yapmaları yasaklandı. Özel testler de bu yasak
kapasmına alındı. Testlere izin verilen atrihler içinde ise Formula 1
takviminde yer alan pistlerden sadece Monza, Barcelona, Silverstone ve
Magny Cours’da test yapılabiliyor. Ayrıca FIA tarafından Formula 1
onayı verilmemiş pistlerde de testler yasaktır.
Timing Transponder - Süre Aleti Pist kenarında çeşitli yerlerde bulunan süre kayıt sensörleri ile veri
alış-verişini sağlayan ve yetkili süre hakemlerince kontrol edilen
elektronik bir aygıt.
Tork - Tork Döndürme kuvveti anlamını taşıyor. Motor güçleri ve silindir hacimleri
eşit olan iki aracın torku yüksek olanı, diğerinden daha güçlü oluyor.
Örneğin, bu iki araç halat çekme yarışında olduğu gibi arkalarından
birbirine bağlanıp aynı anda harekete geçirilirse, torku yüksek olan
araç diğerine üstünlük sağlar.
Traction Control - Çekiş Kontrol Tekerleklerin, özellikle kalkış sırasında patinaj yapmalarını
denetleyen ve duruma göre anında motorun gücünü ayarlayan bilgisayar
kontrollü elektronik sistem.
Transporter - Nakliye Aracı Pistler arasında Formula 1 otomobilleriyle diğer parçaların nakliyesinde kullanılan özel kamyonlar.
Tub - Küvet Şasinin, kokpitin bulunduğu ve pilotun yerleştiği bölgesi. Yapısından dolayı bu adla anılır.
Tyre Blanket - Lastik Battaniyesi Elektrikle ısıtılan ve lastiklerin yarışa başlamadan önce belirli bir
ısıda kalmasını sağlayan özel örtü. Bu örtü lastiklere, otomobil
üzerindeyken (Grid’de start öncesi) takıldığı gibi, kenarda da
takılabilir. Pit Molasına gelen bir otomobile takılacak lastikler
örtüden çıkartılarak takılır. Formula 1’de kullanılan lastiklerin
normal operasyonel ısıları 80 – 90 C derecedir. Lastiklerin daha sıcak
olması, bir başka deyişle kauçuk hamurunun yüksek ısıda olması yarış
sırasında lastiklerin zemine tutunmasını arttırır.
U
Understeer - Understeer, Arka Kısımda Daha Fazla Tutunma
Formula 1 otomobilinin, seyir halindeyken arka kısmındaki
tutunmanın öne oranla daha fazla olması durumudur. Understeer durumunun
şiddetine göre otomobil ya viraj alırken hafifçe yana kayarak geniş
dönmesine yol açar, ya da daha aşırı durumlarda burun kısmı önce olmak
üzere pistten çıkar.
V
Valve - Valf Bu teknik genellikle motor gücünü sembolize eden GP ifadesiyle
karıştırılıyor. Supap da denilen valf, hava-yakıt karışımının hızla
emilmesini ve silindir içindeki havanın süratle tahliyesini sağlıyor.
Dört silindirli motor için kullanılan 16 valf ifadesi ise o motorda
silindir başına 4 supap bulunduğunu gösteriyor. Güçlü motorlarda bu
sayı artarak 24 supaba kadar çıkabiliyor.
W
Warm-Up - Isınma Serbest antrenman ve test amacıyla yapılan Isınma Turları 2003 öncesi
Pazar günleri yarıştan 4,5 saat önce ve yarım saatlik süreyle
yapılırdı. 2003 sezonunda uygulanan yeni kurallara göre Isınma Turları
Cumartesi günleri 13:30-13:45 arasında 15 dakika olarak yapılıyor.
Weight, Minimum - Minimum Ağırlık FIA kuralına göre, Formula 1 otomobilinin pilot ve ekipmanının ağırlığı
da dahil olmak üzere olması gereken en az ağırlığı 600 kilogramdır.
Wheel Cable - Tekerlek Kablosu 1999’da uygulamaya konulan bir kurala göre, bir kaza sırasında Formula
1 otomobilinin tekerleklerinin gövdeden koparak fırlamasını engelleyen
özel kablo.
Wind Tunnel - Rüzgar Tüneli Hareket halindeki havanın yarış otomobilleri üzerindeki etkisini ölçmek
için kullanılan kapalı bir tünel. Tünelin bir ucundan değişik hızlarda
verilen havaya karşı otomobilin yapısının ne tür tepki verdiği, rüzgar
sensörleri ve diğer elektronik aygıtlarla ölçülür
Biraz uzun ama