Hz. Zülkifl
Kur'ân'da adı geçen peygamberlerden biri.
Kur'ân'da iki yerde kendisinden bahsedilmektedir: "İsmâil, İdris ve
Zülkifl, hepsi sabredenlerdendi. Onları rahmetimize soktuk. şüphesiz
onlar salih olanlardandı" (el-Enbiyâ, 21/85, 86).
Âyette geçen "Zülkifl" adi değil lâkabıdır ve "nasib ve kısmet sahibi"
anlamına gelir. Fakat burada dünyevî zenginliği değil, onun üstün
kişiliğini ve âhiretteki derecesini kastetmek için kullanılmıştır. Onun
gerçek adı hakkında çok farklı rivayetler vardır. Yahudiler O'nun,
israiloğullarının esâreti sırasında peygamber tayin edilen ve
vazifesini Habur ırmağı yakınlarında bir bölgede yapan Hereksel
olduğunu iddia etmişlerdir. Âlimlerin bir kısmı da onun Eyyub (a.s)'in
kendisinden sonra peygamber olan Bişr adındaki oğlu olduğunu
söylemişlerdir. Fakat bu görüşlerin hiç biri kesinlik derecesine sahip
değildir.
Zülkifl (a.s)'in peygamber olmadığı söyleyenler olmuşsa da, âlimlerin
ekseriyetine göre peygamberdir ve makbul olan görüş de budur
(el-Kurtubî, el-Cami'li Ahkâmi'l-Kur'ân, Kahire 1967, XI, 327 vd.;
el-Alusî, Ruhu'l-Meânî, Beyrut t.y., XVII, 82; el-Mevdudî,
Tefhimu'l-Kur'ân, İstanbul 1991, III, 327).
Yüce Allah Eyyûb (a.s)'in kıssasını arz ettikten sonra,
peygamberlerinden bazılarını anmış ve onları övmüştür. insanları
tevhide çağıran, Allah'ın sevgi ve övgülerini kazanan bu peygamberden
biri de, Zülkifl (a.s)'dir. Bu konudaki âyetlerin meâli şöyledir:
"Kuvvetli ve basiretli kullarınız İbrahim'i,İshâkı ve Yâkub'u da an.
Biz onları ahiret yurdunu düşünme özelliğiyle temizleyip, kendimize
halis (kul) yaptık. Onlar bizim yanımızda seçkinlerden,
hayırlılardandır. İsmâil'i, Elyesâ'i, Zülkifl'i de an. Hepsi de
iyilerdendir" (Sad, 38/45, 46, 47, 48).
Taberî'de yer alan bir rivayete göre Zülkifl (a.s) Şam'da otururdu.
Oradaki halkı Allah'a inanmaya, O'na ibadet etmeye ve dürüst bir
şekilde yaşamaya çağırdı ve orada vefât etti (et-Taberî, Tarih, Mısır
1326, I, 167).