CATIA Assembly Design kullanylarak yapylan bir mekanizmanyn Kinematik simulasyonu:
CATIA
kullanylarak tasarlanmy? bir mekanizmayy, birkaç adymda Kinematik
simülasyon haline getirebilirisiniz. Yapmanyz gereken: Mekanizmayy
olu?turan parçalary Montaj Ortamynda (Assembly Design) do?ru ?artlarla
(Constraints) birle?tirmek.
Bu
a?amadan sonra yapmanyz gereken “CATIA DMU KINEMATICS” Modulüne geçip,
ba?lantylary tanymlamak. Burada size yardymcy olacak olan komut ise
“Assembly Constraints Conversion”. Bu komut, Montaj ortamynda
tanymlanmy? ?artlary otomatik olarak Kinematik ba?lantylara çevirir.
Burada size kalan, hareket vermek istedi?iniz kinematik çifti seçip
synyrlary belirlemek. Artyk mekanizmanyz simulasyona hazyr. ?imdi
yapmanyz gereken tanymlady?ynyz mekanizmayy “SIMULATION” komutunu
kullanarak çaly?tyrmak ve sonrasynda isterseniz “avi” olarak kaydetmek.
Bu i?lemleri adym adym görelim: • Assembly Design Constraints ( Montaj ortamynda ?artlaryn tanymlanmasy):
Parçalary,
ba?lanty konumlaryna göre; e?merkezli, yüzey yüzeye, kontak gibi
?artlary kullanarak ba?lyyoruz ve sebestlik derecesini “1” yapyyoruz.
Sonraki a?amalarda, synyrlary vererek sebestlik derecesini “0” yapyp
mekanizmamyzy çaly?tyraca?iz.
?artlary tanymladyktan sonra: “MANUPULATION”
Komutunu kullanarak yapty?ymyz mekanizmayy, ?artlara ba?ly veya serbest
olarak, mouse yardymyyla haraket ettirebiliriz. Bunun için çykan
pencereden hareket tipini seçip, hareket ettirece?imiz parçayy mouse
ile sürüklemeniz yeterli.
• DMU Kinematics (kinematik simulasyona geçi?):
CATIA’da
modüller arasy geçi? çok basit; bu i?lemi tanymlady?ymyz hyzly eri?im
penceresinden , solda bulunan start menüsünden veya modüller için
tanymlady?ymyz kysa yollary kullanarak yapabiliriz. Bu i?lem syrasynda
modelimiz ekranda aynen kalyrken, sadece kullandy?ymyz ikonlar de?i?ir.
Bu sayede tasarymy ba?ka modüle geçirirken tekrar kapatyp açmamyza
gerek kalmaz.
• Assembly Constraints Conversion ( kinematik ba?lantylaryn otomatik tanymlanmasy):
Artyk
kinematik modülündeyiz ve burda kullanyca?ymyz: komut “Assembly
Constraints Conversion” bu komut, montaj ortamynda tanymlady?ymyz tüm
?artlary dikkate alarak, kinematik ba?lantylary olu?turmamyzy
sa?lyyacak.
Öncelikle çykan pencereden “New Mechanism” seçilir ve “Auto Create” komutu ile “joints” (ba?lantylar) tanymlanyr.
Bu
i?lemlerden sonra, ba?lanty noktalaryndaki tüm “joints” tanymlamalary
yapylmy? oluyor ve mekanizmanyn serbestlik derecesi “DOF=1”
oluyor.
Yapmamyz gereken, hareket verece?imiz ba?lantyyy seçmek ve synyrlaryny
belirlemek. Biz burada “prismatic.6 (gömlek piston) ba?lantysyny ürün
a?acyndan seçerek hareket synyrlaryny veriyoruz. (a?a?ydaki resim)
Piston
gömlek kinematik çiftinin hareket synyrlaryny tanymladyktan sonra
okeyleyip pencereyi kapatyyoruz. Mekanizmamyzyn serbestlik derecesi 0
(DOF=0) Artyk mekanizmamyz simulasyona hazyr.
• SIMULATION ( Kinematik simulasyonun hazyrlanmasy):
Mekanizma
tanymlama i?lemlerini tamamladyk ve simülasyon hazyrlama kysmyna geldik
burda “SIMULATION” komutunu kullanaca?yz. Komutu çaly?tyrdyktan sonra
kar?ymyza çykan pencereden, tanymlady?ymyz mekanizmayy seçiyoruz ve
okeyliyoruz. Kar?ymyza simülasyon penceresi çykyyor. Bu pencerede
hareketimizi tanymlayyp yüklüyoruz. Bu i?lemleri yaparken pencerede
bulunan parametreleri kullanarak çevrim tipini, zaman araly?yny
istedi?imiz gibi ayarlayabiliyoruz.
Tüm tanymlamalary yaptyktan sonra artyk simülasyonumuzu çaly?tyrabilir, istersek “video” olarak kaydedebilirz.
Son
olarak kullanaca?ymyz komut “Compile Simulation” komutu. Bu komut
sayesinde simülasyonumuzu “avi” veya “mpg” olarak kaydedip herhangi bir
video oynatycydan seyredebiliriz.
Compile Simulation penceresinde
bulunan; animasyon tipi, zaman adymy, ve kayyt yeri gibi tanymlamalary
yaptyktan sonra artyk videomuz hazyr.
Video ekranyndan bir görünü?
Bu
adymlarla hareketli masa mekanizmasynyn, tasarymyndan sonra ?artlarla
ba?lanmasy, kinematik ba?lantylarynyn tanymlanmasy ve simülasyonu
i?lemlerini tamamlamy? olduk.
Vadi ERDEM
ArGe Mühendislik Yazylym ve Tasarym San. ve Tic Ltd. ?ti
:...ALINTIDIR...: